This is the fourth time the Board of the Animated Film Section has been pleased to present industry awards to creators and co-creators of animated films. The purpose of granting these industry awards is primarily to recognize individuals in specific professional categories, which stem from, among other things, the stages and process of creating animated films. The Board of the Animated Film Section of the Polish Filmmakers Association conceived and initiated the Awards. This year's '24 Award winners were selected by the members of the Jury, which included: Chairwoman Alicja Witkowska – director, animator, screenwriter, and lecturer; Daria Kopiec – theater and film director, animator; Zbigniew Czapla – director, animator; Ewa Sobolewska – producer; and Piotr Matysiak – director, animator.
Nagrody zostały przyznane w dziewięciu kategoriach i otrzymali je:

Uzasadnienie: Za znalezienie poruszającej formy plastycznej, rytmu scen, muzyki i dźwięku dla tego, co niewypowiedziane. Za znakomitą adaptację kultowych komiksów, mistrzostwo w poruszaniu się między konwencjami i nową formą życia wspaniałych bohaterów.
Wreszcie za DETERMINACJĘ dla reżysera!
„Smok Diplodok” przywraca wiarę, że prawdziwa pasja artystyczna potrafi zwyciężyć nad komercją — i przypomina, że siła wyobraźni nie zna granic.

Uzasadnienie: Za znakomitą adaptację książek o Basi. „Basia” to wzruszający serial pełen empatii, mądrości i humoru, filmowego wdzięku, który łączy pokolenia i pomaga najmłodszym lepiej zrozumieć siebie i świat — bliski każdemu, kto pamięta, jak to jest być dzieckiem.

Uzasadnienie: Za znakomitą reżyserię, piękną plastykę, mistrzowską animację i muzykę, która zostaje z widzem na długo po seansie, oraz za film zrealizowany z ogromnym szacunkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.

Uzasadnienie: „JOKO” to błyskotliwy, pełen ekspresji i niepokojącego piękna film, w którym surrealistyczna wizja Topora ożywa z niezwykłą siłą i pasją. Cały Topor — przefiltrowany przez wyobraźnię artystek, które potrafią ożywić jego świat w plastelinie, znakomicie stworzonym ruchu, geście i metamorfozie form.nkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.

Uzasadnienie: Za delikatność i czułość wizualną, połączone z inteligentnym, anegdotycznym opowiadaniem o ludzkich słabościach.
„Innego końca nie będzie” zachwyca elegancką prostotą, wyrafinowanym gustem i finezyjną ascetycznością formy.

Uzasadnienie: Za odwagę w łączeniu technik animacji i brawurowe rozwiązania plastyczne, które podkreślają emocjonalny chaos i odurzenie głównego bohatera. „Cud” zachwyca pomysłowością, szorstkim pięknem i bezkompromisową formą, tworząc wyjątkową, przewrotną wizję świata, w którym rodzi się cud.

Uzasadnienie: Za piękną i dojrzałą opowieść o poszukiwaniu języka, który pozwala opisać i zrozumieć trudne doświadczenia.
„Puste przestrzenie” to subtelny, pełen emocji debiut, w którym reżyserka z wrażliwością i odwagą pokazuje, że z bólu może narodzić się nadzieja.

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość i umiejętność patrzenia na świat oczami dziecka oraz dojrzały, unikalny styl plastyczny. „Nabu” to poruszająca opowieść o stracie, sile i nadziei, która łączy artystyczną dojrzałość z empatią wobec najmłodszych widzów.

Uzasadnienie: Za błyskotliwą i wizualnie doskonałą adaptację kultowych komiksów Jerzego Baranowskiego, która z niezwykłą wrażliwością i rozmachem przenosi jego świat na ekran, oraz za odwagę w stworzeniu międzypokoleniowej i międzygatunkowej podróży w czasie i przestrzeni, sięgającej granic wyobraźni.
„Smok Diplodok” zachwyca porywającą narracją, dopracowaną z niezwykłym pietyzmem w każdym z setek kadrów, które składają się na niepowtarzalną, magiczną opowieść, pozostającą z widzem długo po seansie.

Uzasadnienie: „I nie mów o mnie wariat” to scenariusz szczery, intymny, odważny i poruszający, pozwalający widzowi zanurzyć się w subtelnym, intymnym świecie bohaterki.

Uzasadnienie: Za niezwykłą śmiałość i odwagę w przekraczaniu granic tradycyjnej narracji wizualnej i wyjątkowe potraktowanie przestrzeni filmowej jako emocjonalnego medium. W połączeniu z surrealistyczną perspektywą optyczna przestrzeń filmowa staje się niemal antagonistą w opowiadaniu.

Uzasadnienie: Za muzykę i dźwięki tworzące mistyczną atmosferę filmu, które same stają się wyrazistymi bohaterami opowieści. Za umiejętność budowania emocji i nastroju w sposób, który sprawia, że widz całkowicie zanurza się w świecie przedstawionym, doświadczając jego magii i głębi.


Uzasadnienie: Za oryginalną, pełną dynamiki i harmonii muzykę, która doskonale współgra z akcją obu — tak różnych — filmów. Za zdolność budowania emocji, tworzenia silnej więzi z widzem oraz wspierania narracji poprzez subtelne i sugestywne wzbogacenie wątków filmowych.

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość estetyczną oraz umiejętność harmonijnego wkomponowania warstwy plastycznej w całość filmowego obrazu. Artysta stworzył subtelne, a zarazem głęboko poruszające sekwencje oniryczne, które w niezwykle sugestywny sposób oddają emocjonalny rytm i atmosferę dzieła. Jego autorski język wizualny, łączący delikatność formy z siłą wyrazu, stanowi przykład najwyższej klasy artystycznego wyczucia i oryginalności w sztuce animacji.

Uzasadnienie: Za dojrzałą, plastyczną opowieść o spotkaniu z cieniem i umiejętne operowanie metaforą i symboliką. „Cztery ściany pamięci” to film, w którym intymna przestrzeń staje się areną konfrontacji z własnym strachem to najbardziej obiecujący DYPLOM szkolny w polskiej animacji studenckiej.

Uzasadnienie: Za szczerą, pełną miłości i humoru opowieść o relacji matki i córki, w której autorka z odwagą pokazuje piękno różnic i wolność w wyrażaniu siebie.

Uzasadnienie: Za stworzenie magnetyzującej mikstury mroku i tajemnicy, prowadzącej widza przez labirynt surrealistycznych obrazów i emocji.

Uzasadnienie: Za znakomitą animację, doskonały rytm i spójność obrazu z muzyką, tworzące świat pełen napięć i nieoczywistych emocji.

Uzasadnienie: Za odwagę w podjęciu tematu bolesnych doświadczeń z dzieciństwa i wyjątkową wrażliwość w przekładzie poezji na język filmu.
Gratulujemy wszystkim laureatom i życzymy dalszego rozwoju i wielu sukcesów.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.