



Per Fikse (Norwegia)
Mikel Garrido Linares (Hiszpania)
Tomasz Jurkiewicz (Polska)
po obejrzeniu 25 filmów oraz długiej i fascynującej dyskusji, odbytej w dniu 17 października 2025 roku, postanowiło przyznać następujące nagrody:

Reżyseria: Gerardo Del Razo, Scenariusz: Gerardo Del Razo, Heriberto Mojica, Szkoła: Centro de Capacitación Cinematográfica, Kraj: Meksyk, Rok: 2025, Czas emisji: 18'04''
Uzasadnienie:
Nakreślona jednym mistrzowskim ujęciem, ta pełna napięcia podróż pokazuje, że gdy władza jest słaba i bezużyteczna, jedynym rozwiązaniem dla zwykłych ludzi jest rewolucja. To jeden z tych rzadkich i niezwykłych momentów, gdy forma filmowa idealnie współgra z treścią.

Reżyseria: Ido Gotlib, Scenariusz: Ido Gotlib, Szkoła: Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf, Kraj: Niemcy, Rok: 2024, Czas emisji: 30'00''
Uzasadnienie:
Za stworzenie sugestywnej wizji, pełnej samotności doświadczanej w świecie, w którym Narcyz jest bogiem, a prawda nigdy nie zostaje naprawdę poznana. Tak jak w operze, opowieść podkreśla wszechwiedzący chór.

Reżyseria: Lena Jaworska, Scenariusz: Lena Jaworska, Szkoła: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Kraj: Polska, Rok: 2025, Czas emisji: 29'59''
Uzasadnienie:
Za precyzyjną reżyserię, która – bez cienia sentymentalizmu – przekonuje, że spotkanie z obcokrajowcem może uczynić nas lepszymi ludźmi.

Reżyseria: Simon Schneckenburger, Scenariusz: Simon Schneckenburger, Marie Wagner, Szkoła: Filmakademie Baden-Württemberg, Kraj: Niemcy, Rok: 2025, Czas emisji: 29'59''
Uzasadnienie:
Za niepohamowaną zdolność kształtowania doświadczenia filmowego, zmysłowego i głęboko ludzkiego.

Reżyseria: Klaudia Fortuniak, Scenariusz: Klaudia Fortuniak, Szkoła: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi, Kraj: Polska, Rok: 2025, Czas emisji: 19'46''
Uzasadnienie:
Dla filmu zapraszającego nas do świata, w którym splatają się beztroska, tęsknota i absurd.
Magdalena Nowaczyk (Polska)
Aitor Fernández (Hiszpania)
Postanowiło przyznać

Reżyseria: Lena Jaworska, Scenariusz: Lena Jaworska, Szkoła: Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Kraj: Polska, Rok: 2025, Czas emisji: 29'59''
Uzasadnienie:
Historia o tym, że jesteśmy ludźmi i ludźmi musimy pozostać. Za wrażliwość w połączeniu tematów moralnych dylematów, empatii i samotności w obliczu cierpienia. Za przejmującą opowieść o człowieczeństwie, które potrafi przetrwać mimo strachu i granic.

Reżyseria: Agata Kapuścińska, Scenariusz: Agata Kapuścińska, Szkoła: Warszawska Szkoła Filmowa, Kraj: Polska, Rok: 2025, Czas emisji: 23'00''
Uzasadnienie:
Za odważne i poruszające pokazanie, jak miłość potrafi prowadzić do ograniczeń w życiu. Za subtelne i zabawne zobrazowanie, że dobre intencje nie zawsze dają wolność, a bliskość może stać się pułapką. Kolor, który pozostaje w widzu, zmusza do refleksji nad granicami ludzkich granic. Za zabawę formą i niekonwencjonalną podróż.
Oskar Kowalski
Daniel Kopeć
Piotr Szewczyk
Postanowiło:

Reżyseria: Simon Schneckenburger, Scenariusz: Simon Schneckenburger, Marie Wagner, Szkoła: Filmakademie Baden-Württemberg, Kraj: Niemcy, Rok: 2025, Czas emisji: 29'59''
Uzasadnienie:
Po burzliwych naradach i obejrzeniu wielu zapadających w pamięć produkcji, chcielibyśmy przekazać, że jako jury studenckie kategorii Etiuda postanowiliśmy przyznać nagrodę filmowi „Skóra na skórze” w reżyserii Simon Schneckenburger.
Widzowie 32. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima postanowili:

Reżyseria: Jonathan Brunner, Laura Hornberger, Scenariusz: Jonathan Brunner, Laura Hornberger, Szkoła: Filmakademie Baden-Württemberg, Kraj: Niemcy, Rok: 2025, Czas emisji: 24'00''
Jury w składzie:
Oskar Kowalski
Daniel Kopeć
Piotr Szewczyk
Uzasadnienie:
Szkoła Filmowa w Łodzi wyróżniała się odważnymi i przemyślanymi filmami krótkometrażowymi, łączącymi oryginalność narracji, świadomość historyczną i silne poczucie tożsamości artystycznej
Peter Lord (Wielka Brytania)
Marcin Podolec (Polska)
Lea Vidakovic (Serbia)
na posiedzeniu w dniu 17 października 2025 roku, po obejrzeniu 55 filmów, postanowiło przyznać następujące nagrody:

Reżyseria: Sylwia Szkiłądź, Scenariusz: Sylwia Szkiłądź, Produkcja: Ozù Productions, Amopix, Vivi Film & Novanima, Kraj: Belgia, Francja, Rok: 2025, Czas emisji: 17'27''
Uzasadnienie:
Za wyjątkowe i subtelne połączenie baśni z szorstkimi realiami życia imigrantów. Jury pisze to oświadczenie niebieskim ołówkiem z oczkami.

Reżyseria: Péter Vácz, Scenariusz: Péter Vácz, Produkcja: Gábor Osváth (Filmfabriq / Boddah), Kraj: Węgry, Rok: 2025, Czas emisji: 20'44''

Reżyseria: Jan Saska , Scenariusz: Jan Saska, Václav Hašek, Produkcja: Last Films, MAUR film, Laïdak Films, Artichoke, AEON Production, Kraj: Czechy, Francja, Słowacja, Bośnia i Hercegowina, Rok: 2024, Czas emisji: 13'07''

Reżyseria: Ferdinand Ehrhardt, Scenariusz: Ferdinand Ehrhardt, Produkcja: Filmakademie Baden-Württemberg (Ludwigsburg), Saskia Stirn, Ferdinand Ehrhardt, Kraj: Niemcy, Rok: 2024, Czas emisji: 12'50''

Reżyseria: Daria Kopiec, Scenariusz: Daria Kopiec, Produkcja: Marmolada Films, Kraj: Polska, Rok: 2025, Czas emisji: 13'48''

Reżyseria: Suresh Eriyat, Scenariusz: Suresh Eriyat, Produkcja: Nilima Eriyat, Kraj: Indie, Rok: 2025, Czas emisji: 8'02''

Reżyseria: Ruihan Yang, Scenariusz: Ruihan Yang, Produkcja: Tama Art University (Tokio), Kraj: Chiny, Japonia, Rok: 2025, Czas emisji: 8'30''

Reżyseria: Tereza Kovandová, Scenariusz: Tereza Kovandová, Lukáš Hrdý, Produkcja: FAMU (Praga), Cinepoint, Kraj: Czechy, Rok: 2024, Czas emisji: 7'44''
Maria Michalska
Barbara Szczerbanowska
Karolina Zdunek
Postanowiło:

Reżyseria: Ferdinand Ehrhardt, Scenariusz: Ferdinand Ehrhardt, Produkcja: Filmakademie Baden-Württemberg (Ludwigsburg), Saskia Stirn, Ferdinand Ehrhardt, Kraj: Niemcy, Rok: 2024, Czas emisji: 12'50''
Uzasadnienie:
Za stworzenie ody do mikrofali, z czułością traktującej o zmarzniętej męskości oraz za poruszenie w humorystyczny sposób tematu depresji pracowników fizycznych.
Widzowie 32. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima postanowili:

Reżyseria: Péter Vácz, Scenariusz: Péter Vácz, Produkcja: Gábor Osváth (Filmfabriq / Boddah), Kraj: Węgry, Rok: 2025, Czas emisji: 20'44''
Nuno Beato (Portugalia)
Radostina Neykova (Bułgaria)
Stefano Sasso (Włochy)
na posiedzeniu w dniu 17 października 2025 roku, po obejrzeniu 5 filmów, postanowiło przyznać:

Reżyseria: Jean-François Laguionie, Scenariusz: Anik Le Ray, Jean-François Laguionie, Kraj: Luksemburg, Francja, Rok: 2024, Czas emisji: 75'00''
Uzasadnienie:
Poetycki film z konsekwentną narracją, który wciąga nas w znajomą atmosferę. Uniwersum czasowe, które pozwala zanurzyć się w oceanie emocji w obliczu budowania silnej relacji i to w kształcie statku.
Szymon Białobrzeski
Julia Wiereńko
Anna Zielińska
postanowiło:

Reżyseria: Gints Zilbalodis, Scenariusz: Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Kraj: Francja, Łotwa, Belgia, Rok: 2024, Czas emisji: 84'00''
Uzasadnienie:
Za powódź - zarówno tę wypływającą z ekranu jak i naszych oczu. Flow, wykorzystując biblijne archetypy wplata widza w świat w którym ekologiczna katastrofa zazębia się z wizualnym wyczuleniem na piękno. A to wszystko w ramach śmiesznego budżetu i kilku znakomicie zanimowanych zwierzątek, które subtelnie przypominają nam o milusińskich, którzy obdrapują nasze kanapy kiedy wygodnie rozsiadamy się w kinowym fotelu. "Płynnie" przechodząc do podsumowania - ta nagroda to nie tylko wybór ale również nieziemska przyjemność i nadzieja na nowy rozdanie w kinowym mainstreamie. Cytując klasyka - sobota dzień kota, a więc świętujmy
Wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym GRATULUJEMY!!!
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.