/Jak sprawić, żeby produkcja filmów była ekologiczna? – Panel i pokaz tematyczny

Jak sprawić, żeby produkcja filmów była ekologiczna? – Panel i pokaz tematyczny


Działając w sektorze kultury w dobie katastrofy klimatycznej, należy mieć świadomość, jak kultura może wpływać na postrzeganie tematu zmian klimatycznych przez publiczność. Edukacja ekologiczna jest jednym z ważniejszych zadań, jakie stoją nie tylko przed organizatorami kultury, ale przed każdym i każdą z nas żyjących w Antropocenie.

Sektor kultury nie może być obojętny na rzeczywistość, w której funkcjonuje. Kultura i jej wytwory dotyczą każdego aspektu naszej działalności – także odpowiedzialności człowieka za zmiany klimatu. Kultura i sztuka uwrażliwiają nas i poruszają, ukazując nowe perspektywy, a zmiana perspektywy jest tym, co musi się zadziać, aby przeciwdziałanie zmianom klimatu było skuteczne. Edukacja poprzez sztukę i uświadamianie poprzez sztukę – to część odpowiedzialności, jaką czujemy, tworząc festiwal. Staramy się zachęcić naszą publiczność do refleksji poprzez włączanie do programu tegorocznej edycji punktów związanych z odpowiedzialnością za środowisko naturalne.

GREEN FILMING W PRAKTYCE. PRZEMYSŁ FILMOWY A EKOLOGIA

KIEDY/GDZIE:

2 grudnia 2022 – godz. 15:00
Małopolski Ogród Sztuki: Sala Mała

WSTĘP WOLNY

Panel dyskusyjny będzie kontynuacją działań zapoczątkowanych podczas ubiegłej edycji, kiedy to razem z innymi przedstawicielami branży festiwalowej wspólnie zastanawialiśmy się, jak można zorganizować festiwal w sposób bardziej zrównoważony. W tym roku chcielibyśmy pochylić się nad równie bliskim nam tematem – wpływem branży filmowej na stan planety. X muza ma wielką moc. Kochamy kino i wiemy, że potrafi ono zachwycać, zdumiewać, wstrząsać. Wierzymy głęboko, że film potrafi także uświadamiać, a nawet „nawracać”… być może na bardziej zieloną stronę mocy.

Równocześnie mamy świadomość negatywnego wpływu branży, w której działamy, na środowisko. Chcielibyśmy wraz z osobami eksperckimi i publicznością zastanowić się nad tym, co możemy zrobić, aby przemysł filmowy był bardziej zrównoważony.

Branża filmowa, jak każda inna, stoi przed wyzwaniem bardziej odpowiedzialnej, przemyślanej i przyjaznej dla otoczenia produkcji. To ważna zmiana, która musi się zadziać na wielu płaszczyznach. Nie da się kręcić filmów na martwej planecie. Nie da się chodzić do kina na martwej planecie. I nie ma festiwali filmowych na martwej planecie. Edukacja, poszerzanie perspektyw, realna, praktyczna zmiana –- tego potrzebujemy jako cała branża oraz jako poszczególni jej aktorzy. Podczas panelu dyskusyjnego planujemy omówić dotychczasowe rozwiązania i możliwości, zaznaczyć, jak zmienia się świadomość twórców filmowych, wskazać najbardziej problematyczne obszary, podzielić się przemyśleniami i doświadczeniami.

Jagoda Mazepa
Kierowniczka produkcji filmów krótkometrażowych. Absolwentka produkcji filmowej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi.

Jagoda Mazepa fot. Michał Woźny Studyjo 4

Koordynuje projekty filmowe i kulturalne. Od 2019 roku pracuje w zespole Podkarpackiej Komisji Filmowej, odpowiedzialna za obsługę Podkarpackiego Regionalnego Funduszu Filmowego. Członkini inicjatywy Film dla Klimatu. Współautorka „Zielonego przewodnika dla branży audiowizualnej” – pierwszej tego typu publikacji w Polsce.

Malwina Górecka
Specjalistka do spraw promocji i komunikacji, a także kierowniczka produkcji i debiutująca producentka.

Malwina Górecka

Wraz z reżyserem Robertem Kwilmanem otrzymali nagrodę za zielona produkcje na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w kategorii krótki metraż za film Alkibiades (film otrzymał również wyróżnienie na tym festiwalu). Zawodowo zajmuje się również promocją nauki i angażuje w kampanie społeczne i edukacyjne, obecnie produkuje dwa filmy dokumentalne.

Paulina Zacharek
Twórczyni i dyrektorka międzynarodowego programu profesjonalizacyjnego dla środowiska animacji stop motion – StopMoLab, w ramach którego powstaje zielony przewodnik dla animacji poklatkowej.

Paulina Zacharek fot. MichałCharyton

Założycielka i współwłaścicielka firmy MOMAKIN. Członkini Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA). Historyczka Sztuki. Specjalistka ds. dystrybucji kinowej animacji oraz edukacji profesjonalnej i powszechnej w zakresie filmu. Współorganizatorka Animarkt Stop Motion Forum, a także współprogramerka sekcji Masters i Business na tymże wydarzeniu (od 2016 roku). Inicjatorka programu edukacyjno-dystrybucyjnego #bajkizpolski. Swoją przygodę z animacją zaczęła od współpracy ze studiem i fundacją Se-ma-for, gdzie prowadziła Semafor Muzeum Animacji, a także realizowała i koordynowała liczne projekty i wydarzenia kulturalne, m.in.: „Semafor film festiwal On tour”, „Junior Semafor Film Festival”, Semafor European/Asian Express (część edukacyjna).

NATURA – CZŁOWIEK – KULTURA. POKAZ TEMATYCZNY

KIEDY/GDZIE:

2 grudnia 2022 – godz. 13:00
Małopolski Ogród Sztuki: Sala Mała

Czy przyroda jest zasobem, z którego możemy bez ograniczeń korzystać, czy może to my jesteśmy integralną jej częścią, lecz zapomnieliśmy, jak żyć w zgodzie z innymi organizmami?
Jak może wyglądać świat po katastrofie klimatycznej?
Co sprawia, że jesteśmy podobni do wielorybów?
Czy wciąż warto zmieniać swoje przyzwyczajenia i systemy wartości?
Jak wybrać gatunek drzewa, którym staniemy się po śmierci?

Etiudy i animacje opowiadają historie, wrzucają nas w nowe narracje, a czasem w nowe wszechświaty. Co roku program festiwalu obfituje w wyjątkowe obrazy i sposoby postrzegania rzeczywistości. W tym roku z nadesłanych dzieł wybraliśmy również takie, które w szczególny sposób zwracają uwagę na to, co dzieje się na styku przestrzeni, w których funkcjonujemy – kultury i natury.

Każdy z wybranych filmów ukazuje inny aspekt kontaktu człowieka z naturą, postrzegania świata naturalnego. Każdy daje też trochę inną perspektywę na to, jak funkcjonujemy w środowisku, jak je zmieniamy lub jak się do niego dopasowujemy, za czym tęsknimy i co utraciliśmy, jak bronimy tego, co nam drogie.

Wybrane filmy to wyjątkowa selekcja – część z nich można obejrzeć także w ramach programów konkursowych, niektóre jednak zostały wybrane na potrzeby pokazu i nie będą prezentowane nigdzie indziej.

Jaśmina Madej