en

31.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Kraków 22-27 X 2024

Z prasy

Dodano: 07 października, 2013

Krakowska Etiuda&Anima to projekt ściśle autorski, niewiele jest festiwali równie mocno naznaczonych wyrazistym gustem i kompetencją jednej osoby, w tym przypadku Bogusława Zmudzińskiego, twórcy imprezy i jej dyrektora. W tym sensie część konkursowa jest ważnym, ale tylko dodatkiem do obfitego, zazwyczaj zaskakująco oryginalnego programu.

W tym roku w 100-lecie urodzin Michelangelo Antonioniego, nad „Rotundą”, gdzie odbywały się projekcje, unosił się duch genialnego hipnotyzera, jak o włoskim mistrzu powiedział kiedyś Alain Resnais. Na otwarcie festiwalu wyświetlono ostatni dokument autorstwa samego Antonioniego – „Spojrzenie”, szczególny filmowy autoportret, który powstał w 2004 roku, 3 lata przed śmiercią reżysera. (…)

Mogę jedynie przypuszczać, jaki był zamysł dyrektora festiwalu: aby młodym, na początku ich własnej drogi zawodowej, pokazać spełnionego artystę u jej kresu.”

Magdalena Lebecka, Mistrzowie i adepci, „Kino” 2013, nr 1, s. 50.

 

Szyby na stole animatora piętrzą się warstwa nad warstwą. Pjotr Sapegin stoi tuż obok, szybko zmieniając ustawienia plastelinowych postaci. Rezultatem będą drobne ruchy, widoczne na kolejnych klatkach filmu. W tym wypadku profesjonalizm twórcy nie jest rezultatem skupienia, lecz zręczności, z jaką co kilka sekund animowany troll zmienia pozycję.

Pokaz animacji na żywo, który odbył się w trakcie 19. festiwalu Etiuda&Anima, narzucił zaproszonemu gościowi własne reguły. Jednak Sapegin był w swoim żywiole. Opowiem wam jak zrobiliśmy animację zamarzającego jeziora. Używaliśmy śniegu w puszce, więc mieliśmy zaledwie 10 minut na nakręcenie całej sceny. Twórczość innych bohaterów ostatniej E&A również oscyluje między czasochłonną, precyzyjną pracą a kreatywną improwizacją, próbą oddania chaosu wszechświata i czystą zabawą.

Wiele z zaprezentowanych na festiwalu filmów cechował monumentalizm. „Tragedia człowieka” (2011) – nad którą Marcell Jankovics pracował ćwierć wieku – to podróż przez historię ludzkości i zarazem przez różne style animacji. Na festiwalu animacji to właśnie alegoria cieszy się największym uznaniem, bowiem autorzy animacji pragną komunikować egzystencjalne w wymowie treści. Świadczy o tym główna nagroda konkursu ANIMA przyznana filmowi „Bydlo” (2012). W tym muzycznym poemacie, teledysku do „Obrazków z wystawy” Modesta Musorgskiego, z błota i ziemi powstaje potężny wół, ciągnący „wóz dziejów”. Pod jego kołami giną antropomorficzne istoty, próbujące wyhamować postęp. Inne popychają go do przodu. Siła filmu Patricka Boucharda bierze się z posępnego patosu, który można odczytać zarówno w kontekście rewolucji październikowej, jak i ludzkiego losu – „człowieczej tragedii”.”

Maciej Stasiowski, Archiwiści i demony, „Ekrany” 2013, nr 1, s. 91

tagi :   

Facebook Etiuda&AnimaInstagram Etiuda&AnimaYouTube Etiuda&Anima

Zapisz się do Newslettera

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.

Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content