/Autoportrety twórców animacji

Autoportrety twórców animacji

„Autoportrety twórców animacji” są jednym z najbardziej oczekiwanych punktów programu każdej edycji festiwalu Etiuda&Anima. To interaktywne spektakle, w których największe osobistości współczesnej animacji artystycznej spotykają się na żywo z publicznością, opowiadają o swojej pracy i ujawniają tajniki warsztatu. Gośćmi jubileuszowej edycji są: Holender Paul Driessen, Estończyk Űlo Pikkov i Kanadyjczyk Steven Woloshen.

 

Paul Driessen

Paul Driessen jest holenderskim reżyserem filmowym, twórcą filmów animowanych i pisarzem. Po ukończeniu studiów z projektowania graficznego i ilustracji na Akademii Sztuk Pięknych w Utrechcie, w 1960 roku zaczął tworzyć animowane reklamy dla holenderskiej telewizji. Wkrótce poszukujący talentów George Dunning zatrudnił go w swoim studiu jako animatora przy tworzeniu animowanego filmu pod tytułem „Żółta łódź podwodna” (premiera w 1968 roku), z muzyką zespołu The Beatles. Następnie Driessen wyemigrował do Kanady, gdzie w 1972 roku został członkiem National Film Board of Canada. W latach 80. XX wieku uczył animacji na Uniwersytecie w Kassel w Niemczech. Zastąpił na tym stanowisku Jana Lenicę.

Paul Driessen jest autorem 28 animowanych filmów krótkich, które zdobyły ponad 50 prestiżowych nagród na całym świecie. Wśród jego międzynarodowych wyróżnień znajdują się m.in. nominacja do Oscara w 2000 roku za krótkometrażowy film „Trzy zguby” („3 Misses”), Srebrny Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie w 1981 roku za krótkometrażowy film „Na lądzie, w wodzie i w powietrzu” („On Land, at Sea and in the Air”), nagroda za całokształt twórczości na festiwalach filmów animowanych w Ottawie i Zagrzebiu, a także Specjalny Złoty Dinozaur festiwalu Etiuda&Anima 2005 dla wybitnego artysty i pedagoga.

 

Űlo Pikkov

ylo pikkovÜlo Pikkov jest estońskim twórcą filmowym, producentem, filmoznawcą i wykładowcą akademickim. Studiował animację na Akademii Sztuk Pięknych w Turku w Finlandii. Jeszcze jako student brał udział w II edycji Krakowskich Warsztatów Filmu Animowanego. Od 1996 roku tworzy filmy animowane, które były wielokrotnie nagradzone, m.in.: „Cappuccino” (1996), „Bermuda” (m.in. Srebrny Dinozaur festiwalu Etiuda 1998), „Frank and Wendy” (2003-2005), „Body Memory” (2011). Jest autorem licznych artykułów o filmach oraz publikacji „Animasophy. Theoretical Writings on the Animated Film” (2010). Pisał także książki dla dzieci i dorosłych.

W 2005 roku Ülo Pikkov ukończył Instytut Prawa na Uniwersytecie w Tartu, gdzie zajmował się mediami i prawami autorskimi. Przez 10 lat był wykładowcą na Wydziale Animacji w Estońskiej Akademii Sztuk, wspierając nowe talenty na estońskiej scenie animacji. W 2018 roku obronił dysertację doktorską pt. Anti-Animation: Textures of Eastern European Animated Film”.  Pracuje jako kierownik i producent filmów dokumentalnych i animowanych w Silmviburlane.

 

Steven Woloshen

Steven WoloshenSteven Woloshen jest kanadyjskim filmowcem, swoje animacje tworzy bezpośrednio na taśmie filmowej (ang. drawn-on-film animation). Uczęszczał do Vanier College, gdzie zdobywał doświadczenie z taśmą Super-8 i video, następnie na Uniwersytecie Concordia w Montrealu zaczął specjalizować się w technikach filmowych na nośniku 16 mm. Animacją non-kamerową zajmował się od 1982 roku. Od 1999 roku zaczął tworzyć na taśmie 35 mm. W ciągu ponad 30-letniej kariery artystycznej Woloshen stworzył przeszło 50 filmów nagrodzonych na festiwalach na całym świecie. Jest także autorem instalacji dla muzeów i galerii.

Dwukrotnie nominowany do Nagrody Gubernatora Kanady, otrzymał wiele grantów badawczych i artystycznych. Uhonorowany w 2016 roku za całokształt twórczości René Jodoin Award, a także nagrodą za całokształt osiągnięć Wiesbaden 2015. Jest nauczycielem, konserwatorem filmów oraz autorem dwóch książek: “Recipes for Reconstruction: “The Cookbook for the Frugal Filmmaker” (2010) i “Scratch, Crackle & Pop! A Whole Grains Approach to Making Films without a Camera” (2015). Pod własnym szyldem, Scratchatopia, Woloshen organizował autorskie retrospektywy oraz uczył odręcznego tworzenia filmów na warsztatach i kursach mistrzowskich w Kanadzie, Argentynie, Maroku, USA, Słowenii, Australii, Francji, Wielkiej Brytanii, Grecji, Portugalii, Hiszpanii, Słowacji, Polsce, Meksyku.