en

32.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Kraków 14-19 X 2025


Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Kraków 22-27 X 2024

|

Ogłaszamy laureatów Nagród Stowarzyszenia Filmowców Polskich w dziedzinie filmu animowanego za rok 2024

Dodano: 17 października, 2025

To już czwarty raz Zarząd Sekcji Filmu Animowanego ma przyjemność rozdać branżowe nagrody środowiskowe dla twórców i współtwórców filmów animowanych. Celem przyznawania branżowych NAGRÓD jest przede wszystkim wyróżnienie w poszczególnych profesjonalnych kategoriach, które wynikają m.in. z etapów i procesu powstawania filmów animowanych. Pomysłodawcą i inicjatorem przyznawania Nagród jest Zarząd Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tegoroczni Laureaci Nagrody’24 wyłonieni zostali przez członków Kapituły, w skład której weszli: przewodnicząca Kapituły: Alicja Witkowska – reżyserka, animatorka, scenarzystka i wykładowca; Daria Kopiec– reżyserka teatralna i filmowa, animatorka; Zbigniew Czapla – reżyser, animator; Ewa Sobolewska – producentka; Piotr Matysiak – reżyser, animator.


Nagrody zostały przyznane w dziewięciu kategoriach i otrzymali je:


NAJLEPSZY FILM AUTORSKI 2024 ROKU

  • Nagrodę za najlepszy film autorski otrzymuje film Smok Diplodok - wersja reżyserska w reżyserii Wojtka Wawszczyka
Kadr z animacji Smok Diplodok - wersja reżyserska

Uzasadnienie: Za znalezienie poruszającej formy plastycznej, rytmu scen, muzyki i dźwięku dla tego, co niewypowiedziane. Za znakomitą adaptację kultowych komiksów, mistrzostwo w poruszaniu się między konwencjami i nową formą życia wspaniałych bohaterów.

Wreszcie za DETERMINACJĘ dla reżysera!
„Smok Diplodok” przywraca wiarę, że prawdziwa pasja artystyczna potrafi zwyciężyć nad komercją — i przypomina, że siła wyobraźni nie zna granic.


NAJLEPSZY SERIAL DLA DZIECI

  • Nagrodę za najlepszy serial dla dzieci otrzymuje Marcin Wasilewski za serial Basia
Kadr z serialu Basia

Uzasadnienie: Za znakomitą adaptację książek o Basi. „Basia” to wzruszający serial pełen empatii, mądrości i humoru, filmowego wdzięku, który łączy pokolenia i pomaga najmłodszym lepiej zrozumieć siebie i świat — bliski każdemu, kto pamięta, jak to jest być dzieckiem.


  • Nagrodę za najlepszy film dla dzieci otrzymuje Piotra Ficner za film Trefliki ratują Święta
Kadr z filmu Trefliki ratują Święta

Uzasadnienie: Za znakomitą reżyserię, piękną plastykę, mistrzowską animację i muzykę, która zostaje z widzem na długo po seansie, oraz za film zrealizowany z ogromnym szacunkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.


  • Nagrodę za najlepszą animację w filmie otrzymuje Martin Pertliček, Izabela Plucińska, Karolina Gołębiowska za film JOKO
Kadr z filmu JOKO

Uzasadnienie: „JOKO” to błyskotliwy, pełen ekspresji i niepokojącego piękna film, w którym surrealistyczna wizja Topora ożywa z niezwykłą siłą i pasją.  Cały Topor — przefiltrowany przez wyobraźnię artystek, które potrafią ożywić jego świat w plastelinie, znakomicie stworzonym ruchu, geście i metamorfozie form.nkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.


  • Nagrodę za najlepsze opracowanie plastyczne otrzymuje Piotr Milczarek za film Innego końca nie będzie
Kadr z filmu Innego końca nie będzie

Uzasadnienie: Za delikatność i czułość wizualną, połączone z inteligentnym, anegdotycznym opowiadaniem o ludzkich słabościach.
„Innego końca nie będzie” zachwyca elegancką prostotą, wyrafinowanym gustem i finezyjną ascetycznością formy.

  • oraz ex aequo za film Cud w reżyserii Ewy Borysewicz
Kadr z filmu Cud

Uzasadnienie: Za odwagę w łączeniu technik animacji i brawurowe rozwiązania plastyczne, które podkreślają emocjonalny chaos i odurzenie głównego bohatera. „Cud” zachwyca pomysłowością, szorstkim pięknem i bezkompromisową formą, tworząc wyjątkową, przewrotną wizję świata, w którym rodzi się cud.


NAJLEPSZY DEBIUT

  • Nagrodę za najlepszy debiut za film otrzymuje Marta Koch za film Puste przestrzenie
Kadr z animacji Puste przestrzenie

Uzasadnienie: Za piękną i dojrzałą opowieść o poszukiwaniu języka, który pozwala opisać i zrozumieć trudne doświadczenia.


 „Puste przestrzenie” to subtelny, pełen emocji debiut, w którym reżyserka z wrażliwością i odwagą pokazuje, że z bólu może narodzić się nadzieja.


  • Wyróżnienie otrzymuje  Joanna Rusinek za film Nabu
Kadr z animacji Nabu

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość i umiejętność patrzenia na świat oczami dziecka oraz dojrzały, unikalny styl plastyczny. „Nabu” to poruszająca opowieść o stracie, sile i nadziei, która łączy artystyczną dojrzałość z empatią wobec najmłodszych widzów.


NAJLEPSZY SCENARIUSZ W AUTORSKIM FILMIE

  • Nagrodę za najlepszy scenariusz otrzymuje Smok Diplodok - wersja reżyserska w reżyserii Wojtka Wawszczyka
Kadr z animacji Smok Diplodok - wersja reżyserska

Uzasadnienie: Za błyskotliwą i wizualnie  doskonałą adaptację kultowych komiksów Jerzego Baranowskiego, która z niezwykłą wrażliwością i rozmachem przenosi jego świat na ekran, oraz za odwagę w stworzeniu międzypokoleniowej i międzygatunkowej podróży w czasie i przestrzeni, sięgającej granic wyobraźni.


 „Smok Diplodok” zachwyca porywającą narracją, dopracowaną z niezwykłym pietyzmem w każdym z setek kadrów, które składają się na niepowtarzalną, magiczną opowieść, pozostającą z widzem długo po seansie.

  • Wyróżnienie otrzymuje Dorota Skupniewicz za film I nie mów o mnie wariat
Kadr z animacji I nie mów o mnie wariat

Uzasadnienie: „I nie mów o mnie wariat” to scenariusz szczery, intymny, odważny i poruszający, pozwalający widzowi zanurzyć się w subtelnym, intymnym świecie bohaterki.


NAJLEPSZY COMPOSITING

  • Nagrodę za najlepszy compositiong otrzymuje Tomek Śiwiński za film JOKO w reżyserii Izabeli Plucińskiej
Kadr z animacji JOKO

Uzasadnienie: Za niezwykłą śmiałość i odwagę w przekraczaniu granic tradycyjnej narracji wizualnej i wyjątkowe potraktowanie przestrzeni filmowej jako emocjonalnego medium. W połączeniu z surrealistyczną perspektywą optyczna przestrzeń filmowa staje się niemal antagonistą w opowiadaniu.


NAJLEPSZY MUZYKA I ŚCIEZKA DŹWIĘKOWA

  • Nagrodę za najlepszą muzykę i ścieżkę dźwiekową otrzymuje Marzena Majcher i Michał Fojcik za film Cud
Kadr z animacji Cud

Uzasadnienie: Za muzykę i dźwięki tworzące mistyczną atmosferę filmu, które same stają się wyrazistymi bohaterami opowieści. Za umiejętność budowania emocji i nastroju w sposób, który sprawia, że widz całkowicie zanurza się w świecie przedstawionym, doświadczając jego magii i głębi.

  • oraz ex aequo Najlepsza muzyka za muzykę do filmów Smok Diplodok - wersja reżyserska oraz Chłopiec na krańcach świata w dla Mikołaja Stroińskiego
Kadr z animacji Smok Diplodok - wersja reżyserska
Obrazek posiada pusty atrybut alt - plik: Smok-Diplodok-1400x789.jpg
Kadr z animacji: Chłopiec na krańcach świata

Uzasadnienie: Za oryginalną, pełną dynamiki i harmonii muzykę, która doskonale współgra z akcją obu — tak różnych — filmów.  Za zdolność budowania emocji, tworzenia silnej więzi z widzem oraz wspierania narracji poprzez subtelne i sugestywne wzbogacenie wątków filmowych.

  • Nagroda trafia do Zbyszka Czapli za oniryczne sceny w filmie Rock Bottom
Kadr z animacji Rock Bottom

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość estetyczną  oraz umiejętność harmonijnego wkomponowania warstwy plastycznej w całość filmowego obrazu. Artysta stworzył subtelne, a zarazem głęboko poruszające sekwencje oniryczne, które w niezwykle sugestywny sposób oddają emocjonalny rytm i atmosferę dzieła. Jego autorski język wizualny, łączący delikatność formy z siłą wyrazu, stanowi przykład najwyższej klasy artystycznego wyczucia i oryginalności w sztuce animacji.


NAGRODĘ GŁÓWNĄ IM WŁADYSŁAWA NEHREBECKIEGO ZA NAJLEPSZY FILM STUDENCKI

  • Nagrodę główną im Władysława Nehrebeckiego za najlepszy film studencki Kapituła przyznała dwóm młodym najbardziej rokującym twórczyniom za filmy: Cztery ściany pamięci dla Joanna Płatek
Kadr z animacji Cztery ściany pamięci

Uzasadnienie: Za dojrzałą, plastyczną opowieść o spotkaniu z cieniem i umiejętne operowanie metaforą i symboliką.  „Cztery ściany pamięci” to film, w którym intymna przestrzeń staje się areną konfrontacji z własnym strachem to najbardziej obiecujący DYPLOM szkolny w polskiej animacji studenckiej.

  • oraz za filmMoja mama dla Agnieszki Popińskiej
Kadr z animacji Moja mama

Uzasadnienie: Za szczerą, pełną miłości i humoru opowieść o relacji matki i córki, w której autorka z odwagą pokazuje piękno różnic i wolność w wyrażaniu siebie.


WYRÓŻNIENIE W KATEGORII NAJLEPSZY FILM STUDENCKI OTRZYMUJĄ FILMY:

  • Konstrukcja w reżyserii Krzysztofa Puławskiego
Kadr z animacji Konstrukcja

Uzasadnienie: Za stworzenie magnetyzującej mikstury mroku i tajemnicy, prowadzącej widza przez labirynt surrealistycznych obrazów i emocji.

  • za film: Blooming w reżyserii Katarzyny Lenarczyk
Kadr z animacji Blooming

Uzasadnienie: Za znakomitą animację, doskonały rytm i spójność obrazu z muzyką, tworzące świat pełen napięć i nieoczywistych emocji.

  • oraz za film: Kieszenie w reżyserii Julii Thiele
Kadr z animacji Kieszenie

Uzasadnienie: Za odwagę w podjęciu tematu bolesnych doświadczeń z dzieciństwa i wyjątkową wrażliwość w przekładzie poezji na język filmu.



Gratulujemy wszystkim laureatom i życzymy dalszego rozwoju i wielu sukcesów.


Facebook Etiuda&AnimaInstagram Etiuda&AnimaYouTube Etiuda&Anima

Zapisz się do Newslettera

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.

Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Przejdź do treści