



To już czwarty raz Zarząd Sekcji Filmu Animowanego ma przyjemność rozdać branżowe nagrody środowiskowe dla twórców i współtwórców filmów animowanych. Celem przyznawania branżowych NAGRÓD jest przede wszystkim wyróżnienie w poszczególnych profesjonalnych kategoriach, które wynikają m.in. z etapów i procesu powstawania filmów animowanych. Pomysłodawcą i inicjatorem przyznawania Nagród jest Zarząd Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tegoroczni Laureaci Nagrody’24 wyłonieni zostali przez członków Kapituły, w skład której weszli: przewodnicząca Kapituły: Alicja Witkowska – reżyserka, animatorka, scenarzystka i wykładowca; Daria Kopiec– reżyserka teatralna i filmowa, animatorka; Zbigniew Czapla – reżyser, animator; Ewa Sobolewska – producentka; Piotr Matysiak – reżyser, animator.
Nagrody zostały przyznane w dziewięciu kategoriach i otrzymali je:

Uzasadnienie: Za znalezienie poruszającej formy plastycznej, rytmu scen, muzyki i dźwięku dla tego, co niewypowiedziane. Za znakomitą adaptację kultowych komiksów, mistrzostwo w poruszaniu się między konwencjami i nową formą życia wspaniałych bohaterów.
Wreszcie za DETERMINACJĘ dla reżysera!
„Smok Diplodok” przywraca wiarę, że prawdziwa pasja artystyczna potrafi zwyciężyć nad komercją — i przypomina, że siła wyobraźni nie zna granic.

Uzasadnienie: Za znakomitą adaptację książek o Basi. „Basia” to wzruszający serial pełen empatii, mądrości i humoru, filmowego wdzięku, który łączy pokolenia i pomaga najmłodszym lepiej zrozumieć siebie i świat — bliski każdemu, kto pamięta, jak to jest być dzieckiem.

Uzasadnienie: Za znakomitą reżyserię, piękną plastykę, mistrzowską animację i muzykę, która zostaje z widzem na długo po seansie, oraz za film zrealizowany z ogromnym szacunkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.

Uzasadnienie: „JOKO” to błyskotliwy, pełen ekspresji i niepokojącego piękna film, w którym surrealistyczna wizja Topora ożywa z niezwykłą siłą i pasją. Cały Topor — przefiltrowany przez wyobraźnię artystek, które potrafią ożywić jego świat w plastelinie, znakomicie stworzonym ruchu, geście i metamorfozie form.nkiem i czułością wobec dziecięcego odbiorcy.

Uzasadnienie: Za delikatność i czułość wizualną, połączone z inteligentnym, anegdotycznym opowiadaniem o ludzkich słabościach.
„Innego końca nie będzie” zachwyca elegancką prostotą, wyrafinowanym gustem i finezyjną ascetycznością formy.

Uzasadnienie: Za odwagę w łączeniu technik animacji i brawurowe rozwiązania plastyczne, które podkreślają emocjonalny chaos i odurzenie głównego bohatera. „Cud” zachwyca pomysłowością, szorstkim pięknem i bezkompromisową formą, tworząc wyjątkową, przewrotną wizję świata, w którym rodzi się cud.

Uzasadnienie: Za piękną i dojrzałą opowieść o poszukiwaniu języka, który pozwala opisać i zrozumieć trudne doświadczenia.
„Puste przestrzenie” to subtelny, pełen emocji debiut, w którym reżyserka z wrażliwością i odwagą pokazuje, że z bólu może narodzić się nadzieja.

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość i umiejętność patrzenia na świat oczami dziecka oraz dojrzały, unikalny styl plastyczny. „Nabu” to poruszająca opowieść o stracie, sile i nadziei, która łączy artystyczną dojrzałość z empatią wobec najmłodszych widzów.

Uzasadnienie: Za błyskotliwą i wizualnie doskonałą adaptację kultowych komiksów Jerzego Baranowskiego, która z niezwykłą wrażliwością i rozmachem przenosi jego świat na ekran, oraz za odwagę w stworzeniu międzypokoleniowej i międzygatunkowej podróży w czasie i przestrzeni, sięgającej granic wyobraźni.
„Smok Diplodok” zachwyca porywającą narracją, dopracowaną z niezwykłym pietyzmem w każdym z setek kadrów, które składają się na niepowtarzalną, magiczną opowieść, pozostającą z widzem długo po seansie.

Uzasadnienie: „I nie mów o mnie wariat” to scenariusz szczery, intymny, odważny i poruszający, pozwalający widzowi zanurzyć się w subtelnym, intymnym świecie bohaterki.

Uzasadnienie: Za niezwykłą śmiałość i odwagę w przekraczaniu granic tradycyjnej narracji wizualnej i wyjątkowe potraktowanie przestrzeni filmowej jako emocjonalnego medium. W połączeniu z surrealistyczną perspektywą optyczna przestrzeń filmowa staje się niemal antagonistą w opowiadaniu.

Uzasadnienie: Za muzykę i dźwięki tworzące mistyczną atmosferę filmu, które same stają się wyrazistymi bohaterami opowieści. Za umiejętność budowania emocji i nastroju w sposób, który sprawia, że widz całkowicie zanurza się w świecie przedstawionym, doświadczając jego magii i głębi.


Uzasadnienie: Za oryginalną, pełną dynamiki i harmonii muzykę, która doskonale współgra z akcją obu — tak różnych — filmów. Za zdolność budowania emocji, tworzenia silnej więzi z widzem oraz wspierania narracji poprzez subtelne i sugestywne wzbogacenie wątków filmowych.

Uzasadnienie: Za wyjątkową wrażliwość estetyczną oraz umiejętność harmonijnego wkomponowania warstwy plastycznej w całość filmowego obrazu. Artysta stworzył subtelne, a zarazem głęboko poruszające sekwencje oniryczne, które w niezwykle sugestywny sposób oddają emocjonalny rytm i atmosferę dzieła. Jego autorski język wizualny, łączący delikatność formy z siłą wyrazu, stanowi przykład najwyższej klasy artystycznego wyczucia i oryginalności w sztuce animacji.

Uzasadnienie: Za dojrzałą, plastyczną opowieść o spotkaniu z cieniem i umiejętne operowanie metaforą i symboliką. „Cztery ściany pamięci” to film, w którym intymna przestrzeń staje się areną konfrontacji z własnym strachem to najbardziej obiecujący DYPLOM szkolny w polskiej animacji studenckiej.

Uzasadnienie: Za szczerą, pełną miłości i humoru opowieść o relacji matki i córki, w której autorka z odwagą pokazuje piękno różnic i wolność w wyrażaniu siebie.

Uzasadnienie: Za stworzenie magnetyzującej mikstury mroku i tajemnicy, prowadzącej widza przez labirynt surrealistycznych obrazów i emocji.

Uzasadnienie: Za znakomitą animację, doskonały rytm i spójność obrazu z muzyką, tworzące świat pełen napięć i nieoczywistych emocji.

Uzasadnienie: Za odwagę w podjęciu tematu bolesnych doświadczeń z dzieciństwa i wyjątkową wrażliwość w przekładzie poezji na język filmu.
Gratulujemy wszystkim laureatom i życzymy dalszego rozwoju i wielu sukcesów.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.