



Serdecznie zapraszamy na "Masterclass z dźwięku i animacji filmowej" podczas 32. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima. Tematem przewodnim będzie: Synchronizuj się lub płyń: żeglując po nurtach wizualnego opowiadania historii. Wydarzenie poprowadzi Nik Phelps.
Muzyka tchnie życie w film. Kształtuje emocje, kieruje narracją i pogłębia doświadczenie filmowe w sposób subtelny i głęboki. Jednak, choć technologia przekształciła narzędzia inżynieryjne i kompozycyjne, istota partytury – symbiotyczny taniec dźwięku i obrazu – pozostaje niezmienna.
Podczas tego masterclass kompozytor Nik Phelps odkrywa ponadczasowe zasady integracji muzyki i filmu, śledząc ewolucję technik komponowania i badając, jak współczesne innowacje udoskonaliły i usprawniły proces twórczy. Nik najpierw pokaże, jak nasz mózg przetwarza informacje dźwiękowe i wizualne, ujawniając, jak dźwięk i obraz splatają się, kształtując percepcję i emocje. Po drodze przedstawi wgląd w naturę dźwięku i to, jak można nim manipulować, aby tworzyć muzykę i projektować dźwięk. Od początków kina – kiedy muzyka i dialogi były odtwarzane obok ruchomych obrazów – do przełomowego momentu, gdy dźwięk został fizycznie osadzony w filmie, prześledzi tę ewolucję krok po kroku, ilustrując i demonstrując, jak te zmiany przekształciły opowiadanie historii i usprawniły warsztat kompozytora.
W ramach tej wciągającej eksploracji Nik zorganizuje pokaz swoich ulubionych filmów animowanych — każdy z nich to arcydzieło prezentujące płynne połączenie dźwięku i obrazu.
GDZIE: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki - Sala wykładowa 2, plac Jana Matejki 13, 30-063 Kraków
KIEDY: 18 października 2025 (sobota) w godzinach 10.00 - 14.00
PROWADZĄCY: Nik Phelps
WSTĘP WOLNY
Wydarzenie będzie w języku angielskim.
Urodzony w Teksasie kompozytor i muzyk. Obecnie mieszka i pracuje w Gandawie, w Belgii. Grał z tak różnymi muzykami jak Eric Johnson i Lou Rawls, Frank Sinatra i They Might Be Giants, Frank Zappa czy Mary Martin. Przez 10 lat nagrywał z Tomem Waitsem, grając na trzech ścieżkach dźwiękowych i pięciu albumach, od ‘The Black Rider’, ‘Bunny’ i ‘Mule Variations’ do ‘Alice’, ‘Blood Money’ czy ‘Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards’.

Rozpoczął pracę nad muzyką filmową w 1988 roku, a od 1995 roku działa na polu animacji, komponując dla serialu stacji telewizyjnej CBS ‘The Twisted Tales of Felix the Cat’. W 1996 roku jego muzyka była nominowana do nagrody ASIFA Annie Award. W 1996 roku założył Sprocket Ensemble, projekt łączący muzykę na żywo i film animowany. Działa aktywnie w świecie animacji, tworząc muzykę do dzieł takich twórców animacji jak Nina Paley, Bill Plympton, Lei Lei czy Ivan Maximov. Ponadto jest często zapraszany do pracy ze szkołami i festiwalami, gdzie prowadzi warsztaty z procesu twórczego.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.