29. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima rozpocznie się 29 listopada i potrwa do 4 grudnia 2022 roku. Tegoroczna odsłona to długo wyczekiwany powrót do wydarzenia w tradycyjnej wersji stacjonarnej. Sercem festiwalu - jak w poprzednich latach - będzie Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie.
Pełny program: https://etiudaandanima.pl/program/
Program 29. edycji oferuje miłośnikom krótkich form filmowych mnogość atrakcji: projekcje filmów, spotkania z twórcami oraz imprezy towarzyszące. Centralnym punktem Etiudy&Animy są niezmiennie dwa tytułowe, międzynarodowe konkursy: Etiuda, na najlepszy film krótkometrażowy, w którym uczestnicy walczą o statuetki Złotego, Srebrnego i Brązowego Dinozaura, oraz Anima, czyli rywalizacja twórców animacji o Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky. W konkursie 29. edycji festiwalu znalazły się filmy studentów i profesjonalnych twórców zrealizowane w latach 2021-2022.
W tym roku zostaną rozdane również nagrody w trzecim konkursie - Anima PL. Wszystkie filmy walczące o wyróżnienia dostępne będą także w sieci na platformie streamingowej VOD. W tym roku w kategorii „Etiuda” nadesłano ponad 1600 filmów, ale ostatecznie do konkursu selekcjonerzy zakwalifikowali 25 filmów. Najwięcej pochodzi z Europy, gdzie szczególnie wyróżniają się szkoły ze Słowacji, Niemiec oraz Polski. Młodzi twórcy często podejmują problematykę skomplikowanych relacji, nieoczywistych wyborów, doświadczenia straty lub zmiany, a także zaburzeń psychicznych. Często pojawiają się również wątki ro rodzicielstwa, miłości, cielesności i seksualności, wykluczenia, wojny i opresyjności kultury patriarchatu.
Do konkursu Anima 2022 swoje filmy nadesłali uznani twórcy animacji m.in. Paul Driessen, Priit Tender, Andreas Hykade i Ülo Pikkov, a także laureaci poprzednich edycji festiwalu (Špela Čadež, Marta Pajek, Jonathan Schwenk). Zdaniem selekcjonerów na szczególną uwagę zasługują produkcje studenckie: nazwiska ich twórców nie są jeszcze powszechnie znane, ale fakt, że filmy te stają w szranki z produkcjami znanych i wybitnych, dowodzi wysokiej klasy talentu młodych animatorów. Ich autorzy starają się analizować poważne tematy, zadawać istotne, egzystencjalne pytania na temat życia i śmierci, chorób (często psychicznych), starzenia się. Krytykują postawy polityków, pokazują ciężkie losy mniejszości społecznych, emigrantów. Twórcy animacji wykorzystują coraz doskonalsze narzędzia, jakie oferują im nowe technologie. Dzięki nim mogą tworzyć ciekawsze i bardziej złożone filmy, ale także włączać ten temat do fabuły swoich utworów, pokazując zagrożenia, jakie niosą ze sobą nowe technologie. Ostrzegają zarówno przed zapatrzeniem w smartfony, jak i przed obdarzaniem zbyt dużym zaufaniem mediów społecznościowych. Animacje nie pozostają obojętne na wydarzenia społeczno-polityczne. Od początku pandemii Covid 19, temat ten, podobnie jak wojna w Ukrainie, były żywo obecne w nadsyłanych filmach.
Nagrodę Specjalnego Złotego Dinozaura dla wybitnego artysty i pedagoga otrzyma w tym roku Mariusz Wilczyński, którego głośny, pełnometrażowy film animowany „Zabij to i wyjedź z tego miasta” otwierał 27. MFF Etiuda&Anima w pandemicznym 2020 roku. Jednym z punktów programu będą pokazy etiud wyselekcjonowanych przez Wilczyńskiego, a zrealizowanych przez jego najzdolniejszych studentów (m.in. Tomka Popakula, Julii Orlik, Renata Gąsiorowska).
Sekcja o urokliwym tytule „Animacja to filmowa poezja” oferuje krótkometrażowe animacje szczególnie cenione przez włoskiego historyka filmu Giannalberto Bendazziego w wyborze Andrei Martignoniego oraz Fundacji Bendazziego. Pokazom towarzyszyć będzie spotkanie z Andreą Martignonim, poświęcone pamięci Bendazziego.
Prezentacje innych festiwali i wybranych szkół europejskich oferowane są w stałym cyklu „Europa w filmie animowanym”. Przyjrzymy się filmom wybranym przez sieć festiwali animacji CEE Animation Festival Network, do której należą festiwale ze Słowacji, Czech, Słowenii, Chorwacji oraz Rumuni.
Największą dotychczas retrospektywa dzieł zrealizowanych w National Film Board of Canada, to gratka nie tylko dla miłośników kreski z Kraju Klonowego Liścia. W programie sekcji „National Film Board of Canada prezentuje” znajdzie się pięć, podzielonych tematycznie, zestawów animacji najsłynniejszej na świecie firmy, realizującej artystyczne filmy krótkometrażowe, w tym animowane. Pierwszy zestaw - „Pinscreen” to animacje Jacquesa Drouina, zrealizowane metodą pinscreen. Uzupełnią go dwa dokumenty: o życiu i twórczości Drouina oraz o specyfice tworzenia filmów wspomnianą techniką pinscreen. Drugi zestaw „Norman McLaren” zawiera wszystkie najważniejsze dzieła kanadyjskiego reżysera, w trzeciej projekcji „Cartoons” znalazły się humorystyczne kreskówki z lat 1962-2018, a czwarty blok „Stop Motion” prezentuje wybrane animacje wykonane tytułową techniką. Blok „Kobiety w animacji” ukazuje natomiast zmiany, jakie w ostatnich latach zaszły w świecie animacji i roli, którą w tych przeobrażeniach odegrały kobiety.
Pełnometrażowe filmy animowane ostatniego sezonu, które miały swoje pokazy na ważniejszych, zagranicznych festiwalach filmowych, to kolejny punkt programu. 29. Etiudę&Animę zainauguruje pokaz najnowszego, pełnometrażowego filmu animowanego Signe Baumane pt. „My Love Affair with Marriage”. Bohaterką filmu jest Zelma, którą od najmłodszych lat piosenki i bajki przekonywały, że miłość rozwiąże wszystkie jej problemy, jeśli tylko będzie przestrzegać społecznych oczekiwań, jak powinna zachowywać się dziewczyna. Jednak w miarę dorastania coś przestało się zgadzać z ideą miłości: im bardziej próbowała się dostosować, tym bardziej jej ciało stawiało opór. Goszcząca kilkukrotnie w Krakowie na festiwalu Etiuda&Anima Signe Baumane, z charakterystycznym dla siebie słodko-gorzkim podejściem, opowiada o akceptacji wewnętrznego kobiecego buntu.
Wśród innych długometrażowych filmów animowanych ostatnich sezonów w programie 29. Etiudy&Animy także: „Silver Bird and Rainbow Fish” (reż. Lei Lei) oraz „Dozens of Norths” (reż. Koji Yamamura). Kolejnym akcentem jest pokaz specjalny dokumentu Tomasza Wolskiego pt. „1970”. Po projekcji zaplanowano spotkanie z reżyserem, producentką Anną Gawlitą i odpowiedzialnym za część animowaną Robertem Sową, którzy opowiedzą o realizacji filmu.
Dodatkowo w trakcie trwania festiwalu w przestrzeni Małopolskiego Ogrodu Sztuki będzie można obejrzeć wystawę makiet i lalek zrealizowanych na potrzeby animowanych fragmentów filmu „1970”. W ubiegłym roku we współpracy z Fundacją Aeris Futuro zorganizowano panel dyskusyjny pt. „Jak ekologicznie zrobić festiwal” wymieniając doświadczenia i propozycje rozwiązań w duchu eko.
W tym roku, kontynuując wątek, wspólnie z producentami oraz ekspertami od ekologii organizatorzy zastanowią się „Jak ekologicznie zrobić film”. Panelowi towarzyszy pokaz filmów o tematyce eko. Wśród wydarzeń specjalnych warto wyróżnić wernisaż „interlaced/przeplatane”, dotyczący eksperymentów nad technologicznym poszerzeniem kreowania stereoskopowej animacji i przestrzeni wirtualnych. Zaprezentowane zostaną prace Wioli Sowy, Przemka Liputa oraz Jacka Złoczowskiego. Dla dorosłych zaplanowano warsztaty animacji z Brytyjką Joanną Quinn oraz Polką Sylwią Nowak z łódzkiej Pracowni Plastycznej „Puppetmaker”; dla dzieci produkcje Animoon: „Przytul mnie. Poszukiwacze miodu” w reżyserii Anny Błaszczyk oraz „Jak zostałem superłotrem” Krzysztofa Ostrowskiego. Całości dopełni promocja książki Michała Bobrowskiego pt. „Poza ekranem kinowym. Postmedialne konteksty animacji”.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.