Już we wtorek, 21 listopada, po raz 24. rozpocznie się festiwal Etiuda&Anima. Zapraszamy na galę otwarcia, która odbędzie się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Wieczór inauguracyjny uświetnią pokazy dwóch filmów – „Winda” Hieronima Neumanna i „Konie w oknie” Ann Marie Fleming.
„WINDA”, reż. Hieronim Neumann
Czekanie na windę w nerwowej atmosferze: odchrząkiwanie i spoglądanie na zegarek, niemal histeryczne uderzanie w przyciski i natrętna myśl, że szybciej zaszłoby się na nogach – takie przeżycia wywołuje najnowsza animacja Hieronima Neumanna pod tytułem Winda. Twórca pozwala nam zanurzyć się w absurdzie codzienności bloku z osiemnastoma (!) piętrami. Temat wielkich blokowisk i ogromnych skupisk ludzi Neumann eksplorował już w 1982 roku w animacji Blok – przekrojowej (dosłownie i w przenośni) wariacji o tym, co może dziać się w niedostępnych nam M-1 sąsiadów.
Codzienność blokowiska jest więc trochę komiczna (Bareizmy wiecznie żywe), ale też metaforyczna, oddająca w archetypiczny sposób specyfikę naszego życia. I to właśnie przestrzeń, ograniczająca pole poruszania się i myślenia, a także narzucająca pewne schematy zachowań (dziękuję, proszę, przepraszam, pan tu nie stał), zdaje się określać scenariusz zdarzeń w Windzie.
Animacja, gdzie tłoczne pomieszczenie generuje absurdalne sytuacje, przypomina o słynnym Tangu (1980) Zbigniewa Rybczyńskiego, w którym widzimy przesadną ilość stłoczonych w jednym pokoju ludzi, wykonujących w zapętleniu pozornie niezależne od siebie czynności. Skojarzenie to jak najbardziej słuszne – Rybczyński i Neumann należą do tej samej szkoły animacji, obaj współpracowali przy produkcji studia Se-Ma-For.
Ciekawym doświadczeniem może być też sama projekcja Windy, która odbędzie się podczas gali otwarcia festiwalu, a wydarzenia takie, jak wiadomo, są tłoczne i przez to również generują szereg dziwnych sytuacji.
Katarzyna Możejko
Winda
reż. i scen. Hieronim Neumann, muz. Krzesimir Dębski, Polska 2017, animacja, 19 min.
„KONIE W OKNIE”, reż. Ann Marie Fleming
W jaki sposób pogoń za marzeniami może doprowadzić do poznania prawdy o samym sobie? Rosie Ming jest młodą, początkującą poetką z Kanady, dzieckiem Chinki i Persa, której wychowaniem zajmują się chińscy dziadkowie. Żyje w przeświadczeniu, że została porzucona przez swojego ojca. Pewnego dnia dziewczyna dostaje zaproszenie do Iranu na festiwal poezji, na który udaje się, mimo początkowego oporu swoich opiekunów. Na miejscu Rosie, krok po kroku, poznaje intrygujące fakty o swoim pochodzeniu oraz o tym, jak znalazła się pod opieką dziadków. Czyżby zatajali oni tak ważną dla niej prawdę?
Dzięki obecności życzliwych ludzi na swej drodze, Rosie dowiaduje się również co drzemie w jej wnętrzu. Jak można usłyszeć w zwiastunie filmu: 'im więcej uczysz się od innych, tym bardziej jesteś w stanie zrozumieć samą siebie'. W obrazie Ann Marie Fleming spotykają się przedstawiciele różnych ras i kultur, pokazuje on równość, na której powinny opierać się relacje międzyludzkie.
Film oparty jest na powieści graficznej o takim samym tytule, której autorką jest reżyserka. Podziwiać należy jej odwagę w próbie pokazania światu, że, bez względu na pochodzenie etniczne, ludzie są w stanie żyć w zgodzie i zrozumieniu. Z pewnością ma to związek z życiem prywatnym reżyserki, która jest owocem chińsko-australijskiego związku, a urodziła się w Japonii.
Natalia Szczepanek
Window Horses
scen. i reż. Ann Marie Fleming, Kanada 2016, animacja, 85 min.
Gala otwarcia festiwalu – „Winda” i „Konie w oknie”
21 listopada (wtorek), 19.00
Małopolski Ogród Sztuki – Sala duża
Pula biletów na galę otwarcia jest dostępna.
Bilety do kupienia w punktach sprzedaży.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.