Stały cykl „Autoportrety twórców animacji” to jeden z najbardziej wyczekiwanych punktów każdej edycji festiwalu Etiuda&Anima. Podczas interaktywnych spotkań z publicznością, największe osobistości współczesnej animacji artystycznej opowiadają o tajnikach swojej pracy. Gośćmi tegorocznej odsłony cyklu są Igor Kovaljov (21.11) oraz Izabela Plucińska (22.11).
Nasz tegoroczny gość specjalny – Igor Kovaljov, to uznany na całym świecie filmowiec, animator i reżyser. Jego krótkie filmy animowane Andrei Svislotski (1992), Hen, His Wife (1990), Flying Nansen (1999), Milch (2005)) oraz Before Love (2015) otrzymały wiele nagród i wyróżnień, spotykając się z uznaniem w środowisku filmowym.
Urodzony w Kijowie na Ukrainie Igor Kovalyov jest współzałożycielem legendarnego studia Pilot School of Animation w Moskwie. Studio skupiało najważniejszych twórców rosyjskich, w tym również animatorów Klasky Csupo. W 1991 roku Kovalyov przyjął zaproszenie do pracy w studio Klasky Csupo w Hollywood i został reżyserem pierwszego filmu fabularnego tego studia, The Rugrats Movie (1998). Artysta pracował także przy serialu telewizyjnym Aaahh !!! Real Monsters (1994-1998), wyreżyserował również reklamy i krótkie filmy internetowe.
W filmach Kovaljova odnajdziemy surrealistyczne sytuacje z życia codziennego, zahaczające niekiedy o elementy fantastyczne. Ograniczone dialogi skłaniają widza, by swą uwagę skupił na twarzach postaci, a te nie należą do atrakcyjnych. Decyzję, czy nazwać je brzydkimi, czy może raczej wystylizowanymi, twórca pozostawia odbiorcy. Podobnie jak interpretację samych opowieści.
Natomiast nasza rodaczka, Izabela Plucińska, specjalizuje się w animacji plastelinowej. Artystka urodziła się w 1974 roku w Koszalinie. Studiowała animację w Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz grafikę i design na tamtejszej ASP, a także w poczdamskiej The Film &Television Academy (HFF) „Konrad Wolf”. Spośród licznych plastelinowych animacji największe sukcesy przyniósł jej film Jam Session (2005), uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi własną firmę produkcyjną Claytraces.
W filmach Plucińskiej również nie znajdziemy starannie narysowanych postaci ani dokładnie wyrenderowanych krajobrazów, do których przyzwyczaiły nas produkcje z wytwórni Disney’a. Światy w stworzonych przez Plucińską Esterhazym (2009) czy Afternoon (2012) są bardziej namacalne, jak plastelina użyta do ich wykonania. Najnowszy film artystki Portret Suzanne (2019) – groteskowa historia o miłości na podstawie opowiadania Rolanda Topora – powalczy w tegorocznym konkursie festiwalowym w kategorii ANIMA.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.