22 listopada (czwartek)


Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12
Sala mała

13.00
Od etiudy do pełnego metrażu, czyli o debiucie filmowym – warsztat prawniczy
Prowadzenie: Mecenas Marcin Lassota

wstęp wolny

Celem spotkania jest uporządkowanie kwestii prawnych istotnych na poszczególnych etapach produkcji pełnometrażowego filmu fabularnego z perspektywy debiutujących na tym polu twórców. Które umowy wiążą się z wkładem twórczym w utwór audiowizualny jako całość? Kto z członków ekipy filmowej wykonuje dzieło a kto zlecenie? Jak może wyglądać sposób rozliczenia z twórcami filmowymi? Na co uważać w umowie z dystrybutorem filmu? Jakie zapisy warto zawrzeć w poszczególnych umowach? Co powinny regulować umowy koprodukcyjne? Spotkanie poprowadzi prawnik specjalizujący się w produkcji filmowej, pracujący na co dzień z producentami filmowymi przy produkcji filmów fabularnych i dokumentalnych, a także przy ich dystrybucji.


22 listopada (czwartek)


Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12
Sala mała

14.30
Słuchając hologramu ? Muzyczne zespoły animowane
Prowadzenie: Konrad Sierzputowski

wstęp wolny

Zespoły wirtualne to zjawisko trudne do jednoznacznego określenia i przez to trudne do uchwycenia. To grupy i artyści, którzy nie istnieją jednoznacznie w rzeczywistości. To zarówno fikcyjne zespoły opisane w literaturze, grupy muzyczne występujące na potrzeby filmów i seriali, jak i bohaterowie gier muzycznych, ale także grupy animowane. Obserwując zmiany w tej formie, począwszy od zespołu Gorillaz aż do sukcesu japońskiej gwiazdy pop – Hatsune Miku, czy zmartwychwstania Michaela Jacksona w postaci hologramu, należy zadać sobie pytania: czy ciało muzyka nadal jest potrzebne? I co oznacza dla nas słuchanie hologramów?


23 listopada 2018 (piątek)


Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12
Sala mała

11.00
Sztuka pitchingu – czyli jak efektywnie i efektownie zaprezentować swój projekt
Prowadzenie: Anna Szczerbińska

wstęp wolny

Jak sprawić, żeby koproducent, inwestor, partner w biznesie filmowym czy każdym innym… zakochał się w Waszym pomyśle? Jaką rolę odgrywa perfekcyjna prezentacja, a jaką mowa ciała i dobra komunikacja? Jak się przygotować? Wystąpienia publiczne, prezentacje, pitche to powoli niemalże biznesowa codzienność (także w świecie filmowym). A jednak dla wielu wciąż są wyzwaniem. Wychodząc przed publiczność, popełniamy mnóstwo błędów – mówimy zawile, chaotycznie, bez pomysłu, często siląc się na dowcip lub przesadnie środowiskowy język. Efekt jest tani i choćbyśmy mieli najlepszy pomysł, pies z kulawą nogą nie zwróci na nas uwagi. A nikt przecież nie chce być zapamiętany jako ten, który „niemiłosiernie przynudzał i gubił się w zeznaniach”. Celem jest to, aby Ci, do których kierujemy nasze słowa, nas wysłuchali, zrozumieli (SIC!) i zapamiętali. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Porozmawiamy o tym, jak pracować nad strukturą naszych prezentacji oraz nad własnym przygotowaniem. Jakich błędów się wystrzegać i jaki trening jest najlepszy, aby finalnie „uwieść” naszych słuchaczy.

Anna B. Szczerbińska Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Szkoły Pantomimy i Tańca w Katowicach, a także podyplomowej Szkoły Reportażu i Dokumentu przy Collegium Civitas, podyplomowego Wydziału Produkcji Filmowej i Telewizyjnej w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz Studium Coachingu na Uczelni Łazarskiego. Dużo mówi – obecnie także jako PR & Communication Manager w firmie Heliograf, często mówi o mówieniu, ale przede wszystkim słucha. Od 2012 roku równolegle z pracą aktorską & PR-ową realizuje się jako trener i coach – uczy przede wszystkim pracy nad głosem i ciałem, technik interpretacyjnych, metod motywacyjnych oraz public speaking. Zajmuje się komunikacją interpersonalną, autoprezentacją, wystąpieniami publicznymi, pracą ze stresem, technikami relaksacyjnymi, motywowaniem siebie i innych, kreatywnością, zarządzaniem sobą w czasie, obsługą klienta, przybliża dress code oraz savoir-vivre i etykietę w biznesie. Tworzy autorskie programy szkoleniowe w obszarze wystąpień publicznych, komunikacji interpersonalnej oraz motywacji. Prowadzi szkolenia oraz coachingi dla liderów i menedżerów w zakresie technik wzmacniania przekazu w wystąpieniach publicznych oraz treningi z zakresu komunikacji, retoryki oraz pracy nad głosem. Obecnie prowadzi następujące szkolenia: „Szkolenie głosu i mowy – trening”, „Przygotowanie do wystąpień publicznych”, „Zarządzanie stresem & techniki relaksacji”, „Efekt bambusa – praca nad rozwojem osobistym”, „Obudź w sobie pewność siebie i osiągaj zamierzone cele”, „BUSINESS & PRESTIGE dla Administracji Publicznej”.


23 listopada 2018 (piątek)


Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12
Sala mała

13.00
Warsztaty: Papaya Young Directors. Od pomysłu do realizacji filmu oraz blok filmów konkursowych Papaya Young Directors
Prowadzenie: Kacper Sawicki Executive Producer Papaya Films
Goście Specjalni: finaliści konkursu i przedstawiciel sponsora wspierającego idee Papaya Young Directors

wstęp wolny

Papaya Young Directors to jedyny taki konkurs dla młodych reżyserów w Europie, który od pięciu edycji realizuje misję edukacyjną i z powodzeniem wprowadza młodych twórców do branży filmowej i reklamowej. Jego laureaci zdobywają liczne nagrody na prestiżowych festiwalach branżowych: SHOTS Awards i Cannes Lions. Udział w konkursie umożliwia przekucie pasji w zawód, stwarza możliwość uczenia się od najlepszych. Podczas spotkania zobaczycie blok najlepszych filmów zrealizowanych podczas pięciu edycji konkursu. Po pokazie zapraszamy na warsztaty „Papaya Young Directors. Od pomysłu do realizacji filmu” z udziałem reżyserów nagrodzonych prac konkursowych: Iwony Bieleckiej, Tessy Moult-Milewskiej, Aurelii Frydrych-Zdanowskiej i Pawła Zdanowskiego. Spotkanie poprowadzi Kacper Sawicki – Executive Producer w domu produkcyjnym Papaya Films i pomysłodawca inicjatywy. Warsztaty ze specjalnym udziałem sponsora wspierającego młode talenty Papaya Young Directors.


23 listopada 2018 (piątek)


Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12
Sala mała

15.00
Informacja o działalności Instytutu Adama Mickiewicza
Prowadzenie: Grzegorz Skorupski

wstęp wolny

Czym zajmuje się Instytut Adama Mickiewicza (IAM), jaką ma strukturę i jaką ma strategię na najbliższe lata oraz co ma wspólnego Adam Mickiewicz z Jimem Morrisonem – to niektóre zagadnienia, które zostaną rozwinięte w czasie prezentacji.

24 listopada 2018 (sobota)


Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie
Plac Szczepański 9

10.00 – 16.00
Warsztat animacji abstrakcyjnej
Prowadzenie: Steven Woloshen


wstęp wolny
Liczba miejsc ograniczona! Zapisy pod adresem: warsztaty@etiudaandanima.pl


Jeśli chciałbyś tworzyć jak malarz albo filmowiec, nadarza się wspaniała okazja, by zrealizować własny 35mm film animowany lub eksperymentalny bez użycia kamery i bez obróbki. Norman McLaren i Len Lye opracowali tę technikę w latach trzydziestych XXw. i prawie osiemdziesiąt lat później ona wciąż zadziwia publiczność. Podczas tego warsztatu prowadzonego przez Stevena Woloshena poznamy różnorodne techniki realizacji filmów bez użycia kamery oraz odkryjemy po drodze nowe. Uczestników zachęca się do wybrania właściwych materiałów i narzędzi, a następnie drapania, malowania i stosowania kolażu bezpośrednio na powierzchni czystej lub czarnej taśmy, lub na wcześniej nakręconym materiale. Przyjrzymy się również popularnym metodom synchronizacji ścieżek dźwiękowych i cyfryzacji ręcznie wykonywanych filmów.

Steven Woloshen - Jeśli mimo wszystko chce się znaleźć płaszczyznę podobieństw pomiędzy uczestnikami naszych tegorocznych „Autoportretów”, to ostatecznie będzie nią właśnie filozofia. Musi tak być skoro trzeci z twórców, Kanadyjczyk, którego twórczość odkryliśmy wraz z filmem 1000 plateus podczas 21. festiwalu Etiuda&Anima w 2014 r., uprawia animację abstrakcyjną z położeniem akcentu na wykorzystanie techniki non-camerowej. Co to oznacza? Po pierwsze trzeba zdać sobie sprawę, że nie istnieje nic takiego jak abstrakcyjny film fabularny lub dokumentalny. Film abstrakcyjny jest zawsze filmem animowanym, a myślenie abstrakcyjne to domena przede wszystkim myślenia filozoficznego (obok rzecz jasna matematycznego). Woloshen nie jest oczywiście pierwszym, który eksperymentuje na tym obszarze, przed nim byli twórcy niemieccy z okresu filmu niemego (m.in.: Oscar Fischinger, Walter Ruttman, Hans Richter), potem Len Lye i Norman McLaren, wreszcie artyści tego formatu co Caroline Leaf. I podobnie jak w przypadki wielu z nich istotą jego poszukiwań jest znalezienie pomostu pomiędzy warstwą muzyczną jego filmów (zwłaszcza jazzową), a obrazem. To zadanie dość proste, jeśli się ma do dyspozycji komputer, stanowi w płaszczyźnie prawdziwie artystycznej niemałe wyzwanie, o czym można się przekonać, oglądając krótkie animowane filmy Woloshena. Łatwo w tej sytuacji przewidzieć, że zarówno jego „Autoportret”, jak i warsztaty, które zamierza u nas poprowadzić, będą się cieszyły bardzo dużym zainteresowaniem.


25 listopada 2018 (niedziela)


Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego - Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie
Plac Szczepański 9

10.00 – 13.00 (Grupa dzieci w wieku 5-6 lat)
14.00 – 17.00 (Grupa dzieci w wieku 7-8 lat)
Warsztaty animacji poklatkowej dla dzieci - Spotkania z Basią
prowadzenie: Anna Oparowska - Grupa Smacznego


wstęp wolny
Liczba miejsc ograniczona! Zapisy pod adresem: warsztaty@etiudaandanima.pl


Kim jest Basia? To mała dziewczynka o wielkim temperamencie. Wymyśliła ją Zofia Stanecka, a wyrysowała Marianna Oklejak. Nie jest idealnie grzeczna i nie zawsze wie, co należy powiedzieć, ale nie da się jej nie lubić. To najprawdziwsza dziewczynka. W Grupie Smacznego, gdzie pracuję, znalazła swój animowany początek. Podczas warsztatów dzieci będą miały okazję pobyć trochę z Basią, ale przede wszystkim dowiedzieć się co nieco o procesie, jakim jest animacja i jak niewiele trzeba, by stać się animatorem czy reżyserem. Tworzenie animacji to niezwykła przygoda, której finał jest dla małych twórców powodem do wielkiej dumy i satysfakcji. Poznają dzięki niej dar ożywiania tego, co do tej pory trwało w bezruchu. Mam nadzieję, że będzie to inspiracja na lata. Zapraszam serdecznie małych artystów lubiących wyzwania, ale i tych ciekawych „rzeczy”. Z ogromną radością podzielę się wszystkim, co w tym temacie wiem.

Anna Oparkowka – ur. w 1985 r. w Bydgoszczy ilustratorka, storyboardzistka i animatorka. Absolwentka bydgoskiego Liceum Sztuk Plastycznych oraz Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki. Od 2010 r. współpracuje ze studiem animacji Grupa Smacznego, gdzie pracuje głównie nad serialami dla dzieci, takimi jak Basia czy Mami Fatale. W 2017 r. Grupa Smacznego w koprodukcji z Państwowym Instytutem Sztuki Filmowej zrealizowała jej autorską animację i zarazem debiut reżyserski pt. Bernard, który został zakwalifikowany do konkursu ANIMA.PL 2018. Od 2016 r. współpracuje w kolektywie „MUF” z Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, gdzie w ramach filmowego „All About Freedom Festival” prowadzi warsztaty z animacji poklatkowej zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, koncentrując się na defaworyzowanych grupach społecznych.

Studio animacji Grupa Smacznego – studio założone przez trójkę przyjaciół: Roberta Jaszczurowskiego, Łukasza Kacprowicza i Marcina Wasilewskiego, działa w Gdańsku od 14 lat. Ma na koncie m.in. realizację serii animowanych: Harry and Toto dla BBC; Mami Fatale emitowanej na kanałach TVP ABC i JimJam (Polska), PakaPaka (Argentyna), YLE (Finlandia) oraz Basia na podstawie bestsellerowej serii książek o tym samym tytule. Premiera kinowa Basi odbyła się wiosną tego roku. W ciągu miesiąca przyciągnęła prawie 40 tysięcy widzów, co jest rekordem frekwencyjnym, jeśli chodzi o emisje serii animowanych w kinach. Krótkometrażowy film Grupy Smacznego Lost Senses otrzymał m.in. nagrodę jury na festiwalu SIGGRAPH w USA (2013 r.). Od maja 2016 r. Grupa Smacznego jest pierwszym w Europie Środkowo-Wschodniej autoryzowanym centrum treningowym Toon Boom Harmony – programu do produkcji profesjonalnych filmów animowanych. GS Animation posiada również doświadczenie w produkcjach reklam (między innymi: reklamy Reserved, spoty dla Kasy Stefczyka i Miasta Gdańsk, a także reklamy telewizyjne Nju Mobile).