/25. MFF ETIUDA&ANIMA – pierwsze ćwierćwiecze za nami

25. MFF ETIUDA&ANIMA – pierwsze ćwierćwiecze za nami

Tegoroczna 25. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima w wyjątkowy sposób połączyła przeszłość – oddając cześć wybitnym twórcom filmowym, teraźniejszość – skupiając się na promowaniu i odkrywaniu nowych talentów, oraz przyszłość – otwierając dyskusje poświęcone funkcjonowaniu formy jaką jest animacja w XXI wieku, jej synergii z nowymi mediami oraz rozwojowi w rodzimym kraju. 


Tort jubileuszowy 25. MFF Etiuda&Anima

Dni 20-25 listopada były czasem, kiedy te trzy wymiary czasowe mogły się spotkać. Było to możliwe dzięki licznym projekcjom filmowym, zarówno już uznanych dzieł, jak i jeszcze niedocenionych. Do tej niezwykłej „uni czasowej” przyczyniło się także wiele spotkań i dyskusji z udziałem widzów i znanych filmowców, takich jak: prof. Ewa Braun, Steven Woloshen, Virgil Widrich, Paul Driessen, Łukasz Ronduda, Wojciech Bąkowski, Űlo Pikkov, Aurel Klimt i wielu, wielu innych. To połączenie wspierały też liczne warsztaty oraz wydarzenia branżowe, m.in.: dyskusja na temat polskiej animacji artystycznej, warsztat prawniczy czy spotkanie poświęcone sztuce pitchingu.

We wtorek odbyło się oficjalne rozpoczęcie festiwalu. Podczas gali otwarcia w Kijów Centrum została wyświetlona kultowa animacja muzyczna „Żółta łódź podwodna” (reż. George Dunning), która zabrała widzów w magiczną podróż do lat 60. W ten dzień rozpoczęły się także projekcje konkursów ANIMA i ETIUDA. Dodatkowo publiczność miała okazję podziwiać dzieła laureatów poprzednich 25-ciu edycji festiwalu.

Drugi dzień otworzyła konferencja „Animacja, fabuła dokument ­ – o synergii połączeń”, stanowiąca ciekawe pole dyskusji nad ewolucją form animowanych. Tego dniawidzowie mogli obejrzeć dokument o Milošu Formanie, a także sarkastyczne dzieło amerykańskiej animatorki Niny Paley – „Seder-Masochism”. Rozpoczęła się także sekcja konkursowa ANIMA.PL oraz cykl „Autoportrety twórców animacji”, który zainicjowało spotkanie z Paulem Driessenem – wielokrotnie nagradzanym artystą, nominowanym do Oscara za „3 Misses”. Tego dnia miała miejsce inauguracja nowego cyklu – „Między mediami”, poświeconego artystom „pomiędzy”, których obszarem pracy są multimedia. Gościem specjalnym był Wojciech Bąkowski.

W czwartek, trzeciego dnia festiwalu, miłośnicy animacji mieli niepowtarzalną okazję podziwiać wspaniałe krótkometrażowe filmy Jana Švankmajera oraz nominowany do Złotego Lwa „Jeszcze dzień życia”/”Another Day of Life” w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente. W Kinie Kijów odbyła się projekcja czeskiej animacji „Łajka”, którą uświetniła obecność reżysera – Aurela Klimta. Rozrywką dla najmłodszych widzów były pokazy „Jacka i Placka” (reż. Leszek Gałysz) oraz filmu „Tito i ptaki” (reż. Gustavo Steinberg, Gabriel Bitar, André Catoto). Mecenas  Marcin Lassota poprowadził warsztat prawniczy pt. Słuchając hologramu? Muzyczne zespoły animowane poświęcone synergii animacji i muzyki. Dzień ten zakończył pokaz jednego z najważniejszych filmów dokumentalnych – „Praskie Oratorium”/”Oratorio for Prague Seven Days to Remember” (reż. Jan Němec) – zawierający materiały nakręcone podczas inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Pragę w 1968 roku.

Czwartego dnia, z okazji jubileuszu MFF Etiuda&Anima, wręczyliśmy Janowi Švankmajerowi, którego twórczość towarzyszy nam od początku istnienia festiwalu, Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego. Wręczenie nagrody połączone było z pokazem najnowszego filmu czeskiego twórcy – „Owad”/”Insect”. Projekcją pełnometrażowej animacji rysunkowej – „Adam 2” – uhonorowaliśmy także 90. rocznicę urodzin polskiego twórcy animacji – Jana Lenicy. Gościem specjalnym festiwalu, w sekcji „Autoportrety twórców animacji” był Űlo Pikkov – animator, producent, wielokrotny zdobywca nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych. W piątek odbyły się także warsztaty pitchingu prowadzone przez Annę Szczerbińską – aktorkę, trenera i coacha, a także spotkanie dla przyszłych twórców filmowych połączone z projekcją filmów konkursowych Papaya Young Directors. W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie odbyła się dyskusja sekcji animacji Stowarzyszenia Filmowców Polskich na temat autorskiej i artystycznej animacji w Polsce.

W sobotę zaprezentowaliśmy widzom autobiograficzną komedię Janusza Kondratiuka „Jak pies z kotem” oraz nawiązującą do folklorystycznych chilijskich legend poklatkową animację  „Dom Wilka”/ „The Wolf House” w reżyserii Cristóbala Leóna i Joaquina Cociñy. Przedostatni dzień festiwalu umożliwił pasjonatom animacji stworzenie własnych dzieł techniką non-camerową pod okiem kanadyjskiego filmowca Stevena Woloshena. Wieczorem odbyła się uroczysta gala zamknięcia, podczas której poznaliśmy laureatów konkursów ETIUDA, ANIMA, ANIMA.PL. oraz zdobywców wyróżnień. Złotego Dinozaura za najlepszą etiudę otrzymał film „Bonobo” w reżyserii Zoela Aeschbachera, Złotego Jabberwocky’ego „Manifestacja geniuszu w czterech aktach” w reżyserii Mortena Tšinakova i Luciji Mrzljak, natomiast Złotego Żmija „III” w reżyserii Marty Pajek. Najlepszą szkołą filmową festiwalu została Színház- és Filmművészeti Egyetem z Budapesztu. Specjalnym Złotym Dinozaurem nagrodziliśmy Panią Prof. Ewę Braun w uznaniu za zaangażowanie w kształcenie początkujących filmowców oraz wyjątkowy wkład w twórczość filmową.

Ostatni dzień festiwalu rozpoczął się warsztatami animacji poklatkowej dla dzieci prowadzonymi przez Grupę Smacznego, a zakończył projekcjami w Klubie Gwarek filmów nagrodzonych w MFF Etiuda&Anima 2018. Dzięki temu w najmłodszych zaszczepiliśmy miłość do animacji, a w dorosłych wzmocniliśmy przywiązanie do naszego festiwalu, mając nadzieję, że z niecierpliwością będą oczekiwać przyszłorocznej edycji. Tych, którzy już zaczęli tęsknić za Etiudą&Animą, zapraszamy na kanał YouTube Etiuda&Anima, gdzie możecie obejrzeć tegoroczne kroniki festiwalowe.

Dziękujemy, że byliście z nami.

Do zobaczenia za rok!

26. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima odbędzie się w dniach 19-24 listopada 2019 roku.

Plakat 26. MFF Etiuda&Anima