„1000 szkół filmowych i artystycznych zaproszonych do konkursu, 384 zgłoszone etiudy, 68 filmów w konkursie. Czy dzięki nim można z nadzieją myśleć o przyszłości światowego kina?
Rzadko się nadarza okazja, by oglądać etiudy studenckie. Ich życie najczęściej ogranicza się do kameralnych przeglądów i wewnętrznych pokazów w macierzystych uczelniach ich twórców. Tym większe oczekiwanie wobec filmów prezentowanych w ramach jedenastej już Etiudy, zorganizowanej w krakowskim Centrum Kultury „Rotunda”.
Jednak tych, którzy spodziewali się dzieł nowatorskich, penetrujących przestrzenie ludzkiej świadomości nie opisane przez „dorosłe” kino i zaskakujących świeżością formy, spotkało rozczarowanie. W konkursie zabrakło filmów, które znacząco odbiegałyby od głównego nurtu europejskiego kina. Z jednym wyjątkiem żadna spośród 68 etiud nie przełamała filmowych przyzwyczajeń, nie narzuciła odrębnej wrażliwości estetycznej, żadna też nie powaliła na kolana. Ale niesprawiedliwością byłoby uznanie wszystkich za utwory banalne i błahe. Podczas ośmiu projekcji konkursowych zobaczyliśmy kilka filmów intrygujących i dojrzałych. (…)
Tegorocznym laureatem Nagrody Specjalnej – Złotego Dinozaura został Kazimierz Karabasz. Wśród 28 projekcji towarzyszących znalazła się retrospektywa jego twórczości Złożyła się ona na filmowy portret artysty, pokazujący konsekwentną ścieżkę jego twórczego rozwoju i życiowych doświadczeń. Od socrealistycznego w duchu filmu „Jak co dzień”, opowiadającego o warszawskiej kolei podmiejskiej, poprzez arcydzieło polskiego filmu dokumentalnego, czyli „Muzykantów”, poruszający portret pokolenia osiemnastolatków „Na progu” (1965), dotarliśmy do „Widoku w kropli” (1997) oraz najnowszego dzieła Karabasza – filmu „Spotkania”, którego premierowy pokaz odbył się pierwszego dnia festiwalu. (…)
Retrospektywa filmów wybitnego twórcy i pedagoga uzupełniona została pokazem filmów jego wychowanków: Marka Piwowskiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Marcela Łozińskiego, Andrzeja Barańskiego, Feliksa Falka, Małgorzaty Szumowskiej i innych. W ten sposób dzieło artystyczne i pedagogiczne zdominowało początek festiwalu. Druga odsłona poświęcona była filmowi o sztuce – przewodniemu motywowi tegorocznej Etiudy.”
Bartosz Staszczyszyn, Święto niespełnione, „Tygodnik Powszechny 2004, nr 49, s. 19.
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.