en

31.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Kraków 22-27 X 2024

Z prasy

Dodano: 22 lipca, 2013

W drodze naturalnej ewolucji rozrastającego się i zyskującego na znaczeniu festiwalu Etiuda wyłoniły się dwa odrębne konkursy, oceniane przez różne zespoły jurorów. Jest to już drugi festiwal w tym poszerzonym wariancie. Po etapie pracochłonnej preselekcji do konkursu studenckich etiud trafiło 37 filmów, reprezentujących 21 szkół z 16 krajów. Ich ocenę powierzono jury pod przewodnictwem wybitnego operatora Janosa Kende. Z kolei w konkursie animacji krótkometrażowej: profesjonalnej, studenckiej i niezależnej, filmy oceniało jury kierowane przez klasyka tego gatunku – Witolda Giersza. Musiało wybrać laureatów spośród 83 filmów z 26 krajów.

Bóg jest Wielkim Animatorem, a animator – małym bogiem. Ten aforyzm znalazł się w post scriptum jednej z konkursowych animacji – estońskiego „Zakończenia” Hardi Volmera, obrazoburczej wariacji na temat „kresu czasów”, przeżywanego z perspektywy zdetronizowanych bożków różnej wagi, kształtów i proweniencji. Stłoczeni na płaskowyżu Karahundzhi, bezradni wobec Nieznanego, oddają się w finale nieco nerwowej zbiorowej orgii. Film dość przeciętny, lecz wskazuje na pewną tendencję, widoczną w pracach paru twórców kojarzonych z bardzo cenioną na świecie estońską szkołą animacji.

Jej najpełniejszy, najdoskonalszy wyraz znajdujemy w dziele Priita Pärna – tegorocznego laureata Specjalnego Złotego Dinozaura przyznawanego tradycyjnie na E&A wybitnemu pedagogowi i artyście. (Poprzednio tę nagrodę otrzymali: Jerzy Kucia, Kazimierz Karabasz, Paul Driessen i Wojciech Marczewski). (…)

Argumentem potwierdzającym wartość „szlachetnego rękodzieła” okazał się fascynujący cykl „autoportretów” mistrzów gatunku – Gila Alkabetza, Billa Plymptona i Witolda Giersza, połączony z pokazami animacji na żywo. Największe wrażenie wywołała prezentacja polskiego artysty. W ciągu zaledwie pół godziny, prowadząc z widzami lekką, spontanicznie rozwijającą się konwersację sprawił, że rumak, namalowany w ośmiu fazach naniesionych miękką szpachlą na szklaną powierzchnię na oczach zachwyconej publiczności ruszył w zapętlony galop. To był akt czystej maestrii, nie potrzebującej technologicznej protezy.”

W trakcie I Etiudy, 14 lat temu, swój szkolny film „Zamknięto z powodu rodzinnej żałoby” prezentował jeden z najciekawszych dziś reżyserów czeskiej Nowej Nowej Fali – Saša Gedeon, tegoroczny juror. Myślę, że jest to dobry prognostyk dla Tomasza Jurkiewicza, Rafała Skalskiego, Viery Čákányovej, Martina Friasa – (autora jedynej nagrodzonej fabuły) jak i twórców wyróżnionej szkoły z Ljubljany. Filmy, które tu pokazali przekonują, że na następne ich dokonania należy czekać z niecierpliwością i życzliwą uwagą.”

Magdalena Lebecka, Bogowie mali i duzi, „Kino” 2008, nr 1, s. 49 – 51.

tagi :   

Facebook Etiuda&AnimaInstagram Etiuda&AnimaYouTube Etiuda&Anima

Zapisz się do Newslettera

Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.

Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.

 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content