W sobotę odbędzie się pokaz filmów małżeństwa Themersonów, których twórczość stanowi bardzo ważny wkład w rozwój filmowej awangardy I poł. XX wieku. Zapraszamy też do Pauzy In Garden na wystawę „Stefan i Franciszka Themerson. O potrzebie tworzenia widzeń – odsłona 5”.
„Natura dała nam struny głosowe, ale zapomniała o narządzie, który emitowałby światło. Sami musieliśmy go stworzyć: oko projektujące światło.”
Stefan Themerson O potrzebie tworzenia widzeń
„Przygoda człowieka poczciwego” (1937)
Film zaginął podczas wojny. Jedyna kopia została odnaleziona w okolicach Moskwy i wysłana do Archiwum Filmowego w Warszawie. Kopia była stara i w bardzo złym stanie. Dlatego właśnie jakość obecnej skróconej wersji, z oryginalnych taśm 35mm do 16mm, nie jest idealna. Mogła być jednak jeszcze gorsza. Są w niej dwa zdania wypowiedziane po polsku. Na początku STOLARZ krzyczy do jednego z dwóch mężczyzn niosących szafę: „Niebo nie runie, jeśli będziesz szedł do tyłu!” Podsłuchuje to na telefonie POCZCIWY OBYWATEL (urzędnik), który również postanawia iść do tyłu. Na ulicy zderza się z DWOMA MĘŻCZYZNAMI Z SZAFĄ, i teraz on i jeden z tych dwóch mężczyzn niosą szafę do tyłu, za miasto i do lasu. Grupa ludzi (reprezentująca przekrój społeczeństwa) maszeruje z transparentami, protestując przeciwko chodzeniu do tyłu. Napisy na transparentach głoszą: DOŚĆ CHODZENIA DO TYŁU! NIEBO RUNIE! WSZYSCY NAPRZOD! Na końcu pojawiają się słowa po polsku: TRZEBA ZROZUMIEĆ METAFORĘ, PANIE I PANOWIE. — S.T.
„Wzywamy pana Smitha” (1943)
W 1938 r. Stefan i Franciszka Themersonowie, czołowi przedstawiciele polskiej awangardy filmowej, wyjechali z Warszawy do Paryża. W 1942 r. znaleźli się w Anglii, gdzie do końca wojny pracowali w Sekcji Filmowej Polskiego Ministerstwa Informacji i Dokumentacji w Londynie. Wzywamy pana Smitha z 1943 r., ilustrując swój apel przykładami nazistowskiego ucisku w Polsce, wzywa „pana Smitha” do pomocy w prowadzeniu wojny i walki z faszyzmem.
„Oko i ucho” (1937)
Cztery rodzaje wizualnej interpretacji czterech piosenek Karola Szymanowskiego do polskich słów Juliana Tuwima.
Pokaz wzbogacą dwa dokumenty o Themersonach:
„Stefan + Franciszka” (1975, reż. Tomasz Pobóg-Malinowski)
Autor filmu prezentuje Themersonów i ich dorobek artystyczny. Jest to jedyny film dokumentalny nakręcony za życia artystów.
„Stefan Themerson i język” (1976, reż. Erik van Zuylen)
Film stanowi próbę wyjaśnienia pojęcia poezji semantycznej. Bohaterem obrazu jest Stefan Themerson poeta. Detektyw (K. Schippers) prowadzi śledztwo w sprawie owego dziwnego gatunku poezji i jego twórcy. Fabularyzowany dokument, w którym w formie dialogu autor zapoznaje odbiorcę z niektórymi tezami filozofii języka Stefana Themersona. W filmie wykorzystane są fragmenty powieści „Bayamus” (1945).
25 listopada (sobota), 20.00
Małopolski Ogród Sztuki – Sala mała
Wystawa „Stefan i Franciszka Themerson. O potrzebie tworzenia widzeń – odsłona 5”
Wystawa opowiada o filmowej twórczości Stefana i Franciszki Themersonow, najważniejszych przedstawicieli filmowej awangardy w Polsce lat 30. i 40. Na wystawę składają się fotogramy i kolaże (tworzone od 1928 r.), od których wszystko się zaczęło.
2-30 listopada 2017
Pauza In Garden, ul. Rajska 12
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.