en

31.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy

Kraków 22-27 X 2024

From Stockholm with Love. Focus na Szwecję

Dodano: 14 listopada, 2015

Wikingowie, koniki z Dalarna, syndrom sztokholmski, chłodne blondynki czy renifery?  Tegoroczna edycja Etiuda&Anima sprawi, że Szwecja już niedługo kojarzyć będzie się przede wszystkim z kinem! W serii pokazów ojczyzna Bergmana odsłoni swe zróżnicowane kinematograficzne oblicze.

Od ołówka do kukiełki. Sto lat szwedzkiej animacji.

Obszerny zbiór skandynawskich filmów krótkometrażowych powstałych na przestrzeni XX i XXI wieku zaprezentowany zostanie w ramach dwuczęściowego pokazu pt. Sto lat szwedzkiej animacji. Oprócz tradycyjnych filmów rysunkowych pojawią się także animowane dokumenty, eksperymentalne miniatury z początku XX wieku oraz produkcje łączące animacje i tradycyjne kino aktorskie.

Focus na Szwecję1_14.11

Chłopiec, w którego głowie tkwią boleśnie wbite gwoździe, zostaje uwięziony w labiryncie sennych koszmarów i makabrycznych przywidzeń. Kilkoro osób przywołuje w pamięci swoje pierwsze zbliżenia erotyczne. Samotny mężczyzna postanawia zaprzyjaźnić się z sową, mimo że ptak nie jest bynajmniej zainteresowany tą znajomością. Malarz-portrecista musi uporać się zarzutami ze strony pewnego animowanego, nader charakternego kapitana. Bogactwo intrygujących i wizualnie upajających obrazów gwarantuje każdemu rozrywkę na najwyższym poziomie.

100 lat szwedzkiej animacji I
25 listopada (środa), godz. 19.00

100 lat szwedzkiej animacji II
26 listopada (czwartek), godz. 19.00

Rotunda


Szekspir i ekologia. Podróż do Melonii

Animację pełnometrażową reprezentować będzie Podróż do Melonii, dzieło uznawane współcześnie za klasykę skandynawskiego kina familijnego. Film został wyróżniony nagrodami szwedzkiego przemysłu filmowego, Guldbagge Awards, za animację i muzykę. Jego twórcę, Pera Ǻahlina, porównywanuje się do Hayao Miyazakiego, mistrza japońskiej animacji i założyciela studia Ghibli, ze względu na podobne uwrażliwienie na problemy człowieka oraz natury.

Focus na Szwecję2_14.11Podróż do Melonii oparta została na fabule szekspirowskiej Burzy. Tytułową wyspę zamieszkuje czarnoksiężnik Prospero ze swoją córką Mirandą, albatrosem Arielem, dobrodusznym ogrodnikiem o warzywnej twarzy, Kalibanem i poetą Williamem. Kilka mil od Melonii leży wyspa Plutonia, rządzona przez chciwych kapitalistów, Sluga i Slagga, gdzie dzieci zmuszane są do niewolniczej pracy przy wytwarzaniu broni. Kiedy zasoby naturalne Plutonii ulegają wyczerpaniu, jej przywódcy zaczynają chciwym okiem spozierać na Melonię. Mimo że film ten powstał z myślą o najmłodszych widzach, warto zwrócić uwagę na zawartą w nim uniwersalną i nader aktualną diagnozę zagrożeń związanych z nadmierną eksploatacją środowiska, wyzyskiem ekonomicznym, a wreszcie – destrukcyjnymi skutkami totalitaryzmu.

Podróż do Melonii / Resan till Melonia
(reż. Per Ǻahlin, Szwecja/Norwegia 1989, 104 min.)

Rotunda
28 listopada (sobota), godz. 11.00


Kup pan ubezpieczenie. Reklamy Roya Anderssona

            Kiedy mówimy: skandynawskie poczucie humoru, myślimy o nim. Roy Andersson bez wątpienia należy do najoryginalniejszych reżyserów europejskich, a styl jego słodko-gorzkich komediodramatów spod znaku Pieśni z drugiego piętra rozpoznawalny jest na pierwszy rzut oka. Ostatni pełnometrażowy film Szweda, Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu, zdobył Złotego Lwa w kategorii najlepszy film na 72. MFF w Wenecji.

Focus na Szwecję3_14.11

W latach 1975-1999 Andersson tworzył głównie filmy reklamowe, m.in. dla Air France, Lotto, Volvo, Citroëna. Reżyser ma na swoim koncie także spoty społeczne, których prowokacyjna forma wywoływała tyle samo entuzjazmu, co dezaprobaty. Zadziwiające, że już przy realizacji owych szczególnych, często jedynie kilkunastosekundowych miniatur na zlecenie, Anderssonowi udało się pozostać wiernym wypracowanej przez siebie estetyce smutnej groteski, której ukoronowanie stanowią ostatnie filmy pełnometrażowe Szweda. Reklamy Anderssona są niczym szkice, które zachowując główne rysy końcowego dzieła, wyróżniają się dodatkowo wyjątkową subtelnością oraz, co rzadkie w przypadku filmów reklamowych, nienachalnością przekazu. MFF Etiuda & Anima pokaże wybór z bogatego zbioru z lat 1977-2014.

 Reklamy Roya Anderssona

Rotunda
28 listopada (sobota), godz. 18.30

tagi :   

Facebook Etiuda&AnimaInstagram Etiuda&AnimaYouTube Etiuda&Anima
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content