Zapraszamy do Kijów Centrum na sobotnie pokazy pełnometrażowych animacji z ostatniego sezonu: „Ethel & Ernest”, „Twój Vincent”, „Zemstopomsta”.
„Ethel & Ernest”
Film oparty na znanej angielskiej powieści dla dzieci Raymonda Briggsa, pisarza i ilustratora. Roger Mainwood, jeden z czołowych animatorów na wyspach brytyjskich, zdołał w swojej ręcznie rysowanej animacji odtworzyć ducha powieści i ilustracji Briggsa, jej kolorystykę i strukturę. „Ethel i Ernest” to historia rodziców Briggsa, chwilami zabawna, chwilami wzruszająca, a przede wszystkim ukazująca wielkie przemiany pierwszej połowy XX wieku oczami pary przeciętnych londyńczyków, mleczarza Ernesta i pokojówki Ethel.
Poznają się w 1928 r. w podzielonym na lepsze i gorsze klasy społeczeństwie. Wspólnie przeżyją narodziny syna na początku lat 30., kryzys ekonomiczny, II wojnę światową, powojenną odbudowę, kontrkulturę lat 60., z lądowaniem na księżycu włącznie. Wspólnie odejdą w 1971 r. Czterdzieści lat miłości, wspólnego życia i picia herbaty. Animacja Mainwooda opowiada o zwykłych ludziach w niezwykłych czasach. Roger Mainwood zdobył doświadczenie w London Animation Studio TVC, pracując przy nagradzanych potem animacjach: „The Snowman” (również opartej na powieści Briggsa), „Father Christmas” i „When the Wind Blows”. Jego skierowany do najmłodszych Meg i Mog zdobył nominację do dziecięcej nagrody BAFTA. Przy „Ethel i Erneście” pracował z międzynarodową ekipą, na czele ze znanymi aktorami, którzy udzielili głosów postaciom, m.in. laureatem Oscara Jimem Broadbentem i Brendą Blethyn.
Ethel & Ernest
reż. Roger Mainwood, Wielka Brytania 2016, animacja, 94 min.
25 listopada (sobota), 13.00
Kijów Centrum – Sala duża
„Twój Vincent”
Najgłośniejszy film sezonu, reklamowany jako pierwszy w historii kina pełnometrażowy film animowany w pełni namalowany pod kamerą. Na film, w którym zainspirowano się ponad 120 pracami Vincenta van Gogha, złożyło się 65 000 obrazów namalowanych przez 125 artystów naśladujących ekspresyjną technikę malarza, rejestrowanych kamerą w tempie 12 klatek na sekundę. Zrealizowany w konwencji kryminału film, fabularnie wykorzystujący pozostałe po malarzu listy do brata Theo, stawia pytanie o przyczyny przedwczesnej śmierci artysty. Armand Roulin, syn listonosza Josepha Roulina, próbuje poprzez rozmowy z bohaterami obrazów wybitnego, ale za życia niedocenionego malarza rozwikłać zagadkę jego śmierci. Film został zrealizowany przez polsko-brytyjski duet reżyserski, malarkę i reżyserkę Dorotę Kobielę i Hugh Welchmana, producenta filmowego, który wcześniej wyprodukował nagrodzonego Oscarem „Piotrusia i wilka” Suzie Tempelton. W polskiej wersji językowej głosu bohaterom użyczyli m.in.: Jerzy Stuhr, Danuta Stenka, Olga Frycz, Zofia Wichłacz i Robert Więckiewicz. Film otrzymał nagrodę publiczności festiwalu filmowego w Annecy 2017 i natychmiast po premierze wzbudził zainteresowanie dystrybutorów na całym świecie.
Loving Vincent
reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska/Wielka Brytania 2017, animacja, 91 min.
25 listopada (sobota), 15.00
Kijów Centrum – Sala duża
„Zemstopomsta”
Łowca głów Rod Rosse „The One Man Posse” zostaje uwikłany w senatora „Deathface”. Ma za zadanie znaleźć dziewczynę, która ukradła pewną przesyłkę.
70-letni król niezależnej animacji Bill Plympton, nominowany do Oscara za filmy „Twoja twarz” („Your Face”) i „Pies obronny” („Guard Dog”), połączył siły z utalentowanym twórcą undergroundowym młodego pokolenia Jimem Lujanem. W efekcie powstała „Zemstopomsta” – mocna satyra i drapieżna komedia, która odwołuje się do stylu undergroundowych komiksów lat 60. i 70. „Zemstopomsta” to ósma pełnometrażowa animacja Plymptona, ale pierwsza, którą stworzył we współpracy z innym artystą. Niewiele brakowało, by do tej współpracy nie doszło. Podobno Lujan wręczył Plymptonowi DVD ze swoimi filmami na Comic Con w San Diego. Weteran animacji zrobił z płytą to, co zwykle robi z innymi tego typu podarunkami od młodych animatorów – odłożył na półkę. Aż pewnego leniwego deszczowego popołudnia sięgnął po DVD Lujana i zachwycił się stylem młodego animatora. Faktem jest, że obu artystów łączy podobna stylistyka, poczucie humoru i artystyczna wrażliwość. Więcej tutaj podobieństw niż różnic. Duet stworzył groteskowy obraz Ameryki, który wydaje się być chwilami niezwykle aktualny. Jednocześnie Lujan i Plympton potrafią się uzupełniać – z jednej strony szalone postacie Lujana, dynamika, zagmatwane wątki, z drugiej inwencja wizualna Plymptona w deformowaniu rzeczywistości.
Revengeance
reż. Bill Plympton, Jim Lujan, USA 2016, animacja, 75 min.
25 listopada (sobota), 22.00
Kijów Centrum – Sala duża
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.