Maciej J. Drygas, wybitny polski dokumentalista i prekursor found footage, czyli metody tworzenia nowego dzieła z istniejących materiałów filmowych, podczas tegorocznej Etiudy&Animy prezentuje swój wybór dziesięciu filmów found footage. W przeglądzie znalazły się aż trzy filmy Billa Morrisona, niekwestionowanego wirtuoza tej techniki.
Bill Morrison jest amerykańskim artystą, reżyserem i producentem filmów eksperymentalnych i dokumentalnych, który konsekwentnie stosuje metodę found footage. Na festiwalu Etiuda&Anima zobaczymy aż trzy jego filmy found footage:
„Decasia” – jest to wizualny eksperyment bazujący na starych, rozkładających się taśmach filmowych z epoki kina niemego. „Decasia”, pozbawiona tradycyjnej fabuły i dialogów, przyjmuje formę hipnotycznego kolażu z niszczejących archiwalnych obrazów, którym towarzyszy, napisany specjalnie na potrzeby tego filmu, symfoniczny utwór Michaela Gordona.
Kadr z filmu "Decasia"
„Światło wzywa” / „Light Is Calling” – W filmie „Światło wzywa” scena z „Dzwonów” (1926) Jamesa Younga została optycznie przedrukowana i zmontowana na potrzeby siedmiominutowej kompozycji Michaela Gordona, której estetyką jest zafascynowany Morrison. Autor prezentuje dekompozycję rolki filmowej, na której widzimy spotkanie w lesie żołnierza z tajemniczą kobietą. Osiągnięty zostaje stan medytacji na temat przypadkowości i ulotności natury życia i miłości, widzianych przez pryzmat zmąconej emulsji archiwalnego filmu. W filmie „Światło wzywa” Morrison ponownie sfotografował rozpadający się czarno-biały film, rezultatem czego jest senny, niewyraźny, słabo oświetlony materiał.
„Wielka powódź” / „The Great Flood” – powódź na rzece Missisipi w 1927 roku była najbardziej niszczycielskim kataklizmem w amerykańskiej historii. Wiosną tego roku rzeka wystąpiła z brzegów i zalała 27000 mil kwadratowych. Jednym ze skutków tego kataklizmu był przymusowy exodus dzierżawców, którzy porzucili życie na plantacjach i wyemigrowali do miast na północy, adaptując się do tamtejszego przemysłowego społeczeństwa wraz z jego własnymi wyzwaniami. Muzycznie Wielka Migracja wywołała przejście od bluesa akustycznego do elektrycznego, który rozkwitał w takich miastach jak Memphis, Detroit czy Chicago, tworząc podwaliny pod R&B, rock czy rozwój stylów jazzowych. „Wielka powódź” to owoc współpracy filmowca i artysty multimedialnego Morrisona oraz gitarzysty i kompozytora Billa Frisella. W filmie bąble i smugi rozpadającego się materiału filmowego kojarzone są z destrukcyjną siłą wznoszącej się wody, materiał filmowy zdaje się więc być skąpany w tej samej wodzie, co pokazywane w nim obrazy.
Kadr z filmu "Wielka powódź"
W programie Maciej J. Drygas zaprezentuje dokumenty ze Związku Radzieckiego – „Początek”, „Mieszkańcy” i „Nasz wiek” Artavazda Peleshiana, oraz „Blokadę” Siergieja Łoźnicy z 2006 roku. Pokaże także holenderskie found footage: „Mother Dao, The Turtlelike” Vincenta Monnikendama i “Maelstrom – A Family Chronicle” Pétera Forgácsa.
10 found footage pięciu autorów w wyborze Macieja J. Drygasa
Małopolski Ogród Sztuki – Mała Sala
25 listopada (piątek), 19.15 – „Blokada”
25 listopada (piątek), 20.30 – „Light is Calling”, „Wielka powódź”
26 listopada (sobota), 18.00 – „Początek”, „Mieszkańcy”, „Nasz wiek”
26 listopada (sobota), 21.00 – „The Maelstrom” – A Family Chronic”
Kijów Centrum – Duża Sala
26 listopada (sobota), 16.00 – „Decasia”
27 listopada (niedziela), 14.00 – „Mother Dao, the Turtlelike”
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.