Od co najmniej kilku lat w Europie trwa problem migracyjny. Wrażliwe społecznie kino zapowiadało go już 20 lat temu, a dzisiejsi młodzi twórcy kontynuują tą tradycję, nadając wydarzeniu współczesną optykę.
W 1992 Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego zdobył duński film Oblężona Europa Poula-Erica Heilbutha i Hansa Bülowa. Reżyserzy, próbując zdiagnozować początki kryzysu, pokazali w nim narastającą falę uchodźców ze wschodu oraz mierzących się z nią bezradnych Europejczyków. Choć powody migracji wtedy były inne niż dziś, to postanowiliśmy na tegorocznym festiwalu Etiuda&Anima przypomnieć to niebagatelne dzieło oraz potraktować go jako punkt wyjścia do dyskusji z jednym z jego twórców, Poulem-Ericiem Heilbuthem.
Również w ramach konkursu ETIUDA pokazywane będą dwa filmy o kryzysie uchodźczym: Wada Khaleda Mzhera i Uporczywe sny Côme Ledéserta. Pierwszy przybiera rysy Ibrahima, imigranta z Syrii, którego szalejąca tam wojna dotyka nawet pomimo odległości liczonej w tysiącach kilometrów. Natomiast Uporczywe sny mają twarz Toniego, rybaka z Lampedusy – świadka tragicznej walki uchodźców z żywiołem wody. Wyruszający dalej w Europę imigranci wydają się mu snami zostawiającymi na wyspie słaby, ale niezmazywalny ślad.
Osobiste i wycofane kino najlepiej zgłębia problem, od którego gorzeje cała Europa. Z całą pewnością warto się przyjrzeć każdemu z trzech filmów i odstawić na bok oczywiste tezy histerycznych przekazów medialnych na rzecz wysmaganych wiatrem historii twarzy.
Uporczywe sny
V PROJEKCJA KONKURSU ETIUDA
Rotunda (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 17.00
Oblężona Europa + dyskusja po projekcji
Małopolski Ogród Sztuki (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 19.00
Zapisz się do newslettera wypełniając pola poniżej. Postaramy się Cię uszczęśliwić.
Subscribe to the newsletter by filling in the fields below. We will try to make you happy.