/William Kentridge gościem 22. MFF Etiuda&Anima!

William Kentridge gościem 22. MFF Etiuda&Anima!

William Kentridge_Stereoscope wer. II

Bywa nazywany ostatnim żyjącym geniuszem. Artysta wszechstronny i totalny.

William Kentridge zainauguruje tegoroczną edycję festiwalu Etiuda&Anima, na której odbierze prestiżową nagrodę ASIFA, przyznawaną dla wybitnych twórców animacji.

Pięć lat temu nowojorska MoMA zorganizowała retrospektywę twórczości Williama Kentridge’a.  Krakowscy widzowie będą mieli okazję zobaczyć wybór prac tego niezwykłego twórcy. Inspirowany ekspresjonizmem niemieckim i sztuką afrykańską tworzy animowane palimpsesty, rejestrując kolejne etapy procesu twórczego. Od lat tworzy artystyczny autoportret, na który składa się jego wielokulturowe pochodzenie oraz zaangażowanie społeczne.

Kentridge urodził się w 1955 roku w Johannesburgu, jest potomkiem litewsko-polskich Żydów, którzy osiedlili się w Republice Południowej Afryki. Tworzy na pograniczu sztuk: teatru, filmu, rysunku, rzeźby, instalacji; także jej teoretyk. Studiował politologię i afrykanistykę na uniwersytecie Witwatersrand oraz sztuki piękne w Johannesburg Art Foundation. We wczesnych latach 80. zajął się teatrem. Kształcił się w L’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq w Paryżu. Pracował jako aktor i reżyserował. Próbował także swoich sił w telewizji przy produkcji seriali i filmów.

Fundamentem sztuki Kentridge’a jest plastyka. Od lat 70. tworzy rysunki i grafikę. W 1979 roku powstała seria monotypów, znana pod nazwą Pit. W 1980 roku artysta tworzy zbiór ok. pięćdziesięciu małych akwafort, które nazywa „Scenami domowymi”. W 1987 roku rozpoczyna pracę nad pastelami i rysunkami węglem, inspirowane Odjazdem na Cyterę Jeana-Antoine’a Watteau. W 2012 roku powstaje seria dużych rysunków gatunków drzew z  południowej Afryki, będąca efektem wykładów na Harvardzie.

Kentridge jest także autorem filmów animowanych. W latach 1989 – 2003 stworzył dziewięć krótkometrażowych animacji, które zebrał pod wspólnym tytułem 9 Drawnings for Projection: Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Monument (1990), Mine (1991), Sobriety, Obesity & Growing Old (1991), Felix in Exile (1994), History of the Main Complaint (1996), Weighing and Wanting (1998), Stereoscope (1999) i Tide Table (2003). W przeciwieństwie do tradycyjnej techniki animacji, w której każdy ruch jest narysowany na oddzielnym arkuszu, artysta tworzył kolejne rysunki na tej samej karcie papieru, dzięki czemu w filmie zachowane zostają ślady poprzednich. Kentridge nazywa swoje animacje „rysunkami do projekcji” i pokazuje je nie na ekranie kinowym, a w przestrzeni galerii prezentuje je jako instalacje. Rysuje je węglem na grubym papierze w dużym formacie.

W kręgu zainteresowań artystycznych Kentridge’a jest również opera. Artysta reżyseruje widowiska operowe oraz tworzy do nich scenografię. Pracował nad Powrotem Ulissesa Monteverdiego, Czarodziejskim fletem Mozarta, Nosem Szostakowicza. W tym roku Metropolitan Opera w Nowym Jorku wystawi jego adaptację Lulu Alana Berga.

Kentridge jest artystą osobnym – niepodatnym na mody i tendencje w sztuce współczesnej. Jego niepowtarzalny styl jest głęboko zakorzeniony w tradycji europejskiej, głównie w niemieckim ekspresjonizmie. Pobrzmiewają tu Georg Grosz, Otto Dix, Käthe Kollwitz, Ernst Ludwig Kirchner, Max Beckmann. Drugim źródłem inspiracji jest dla niego sztuka afrykańska, którą włącza do swoich prac. Kentridge snuje humanistyczne w wymowie opowieści o miłości, cierpieniu i przemocy w kontekście apartheidu i współczesnych problemów społecznych w RPA. Dlatego też jego twórczość sytuuje się często obok pisarstwa Johna Maxwella Coetzee, laureata Nagrody Nobla w 2003 roku.

Prace artysty są wystawiane w największych galeriach sztuki, pokazywane na weneckim Biennale, na Documenta w Kassel, na najważniejszych imprezach filmowych na świecie, m.in. na festiwalach w Edynburgu i Cannes.

Wizyta Kentridge’a w Krakowie to bezprecedensowe wydarzenie. Artysta odwiedzi nasz kraj, aby odebrać nagrodę stowarzyszenia ASIFA (International Animated Film Association) – po raz pierwszy wręczaną w Polsce.

Inauguracja 22. MFF Etiuda&Anima  + ASIFA Prize dla Williama Kentridge’a
(pula biletów na inaugurację dostępna w sprzedaży dla widzów)

Małopolski Ogród Sztuki (duża sala)
23 listopada (poniedziałek), godzina 20:00