/Nieodkryta Ameryka Południowa: animacje z Brazylii i Kolumbii

Nieodkryta Ameryka Południowa: animacje z Brazylii i Kolumbii

Niewiele osób wie, że Epoka lodowcowa 2 (2002) czy Rio (2011) – animacje cieszące się ogromną popularnością, zarówno wśród dzieci jak i dorosłych – powstały właśnie w Ameryce Południowej, a historia tej sztuki na słonecznym kontynencie sięga początków XX wieku.

Tegoroczna edycja festiwalu Etiuda&Anima będzie okazją do wyjątkowego spotkania z brazylijską oraz kolumbijską animacją. Brazylia jest krajem, który znajduje się w czołówce światowej animacji, choć widzowie europejscy rzadko są tego świadomi. Początki animacji w krainie samby sięgają prawie 100 lat. W 1917 roku Alvaro Marins stworzył krótkometrażowy film animowany The Kaiser. To jego powstanie wyznaczyło nowy kierunek zainteresowań brazylijskich twórców. Dokonań brazylijskich animatorów nie można pominąć. Zarówno kiedyś jak i obecnie są doceniane na konkursach, festiwalach czy przeglądach. Na mapie animacji światowej coraz większe znaczenie zaczyna też odgrywać Kolumbia. W dwóch blokach – profesjonalnym i studenckim – zaprezentujemy panoramę kolumbijskiej animacji ostatnich lat.

Wiek animacji w Brazylii

Brazylia_14.11

Dokument Eduardo Calveta Pomiędzy klatkami. Sztuka brazylijskiej animacji / Between Frames. The Art of Brazylian Animation jest hołdem złożonym wszystkich twórcom, którzy przyczynili się do rozwoju animacji w Brazylii. Oglądając film, poznajemy pasjonującą i dotąd nieznaną szerszemu gronu historię. W Between Frames… mamy również okazję zobaczyć i usłyszeć wielu brazylijskich animatorów, m.in. Carlosa Saldanhę (Epoka lodowcowa 2 i Rio), Mauricia de Sousę (Monica’s Gang), Andresa Liebana (My Big Big Friend) i Célię Catundę (Fishtronaut).

Film zawiera rekonstrukcję zachowanego fragmentu The Kaiser. Jest to ukłon ośmiu animatorów w stronę ojca animacji w Ameryce Południowej – Alvaro Marinsa. W dokumencie Calveta pojawią się także inne stare animacje, jak The Adventures of Virgulino (1930), Amazon Symphony (1951) i Piconzé (1971) oraz najnowsze produkcje – kreskówki Fishtronaut i My Big Big Friend, które podbiły serca dzieci na całym świecie.

Between Frames… był pokazywany na licznych festiwalach na całym świecie, m.in.: Anima Mundi w Brazylii, Annecy International Animated Film Festiwal we Francji, Palm Beach Film Festival w Stanach Zjednoczonych, Animation Film Festival w Holandii. Zdobył wiele nagród i wyróżnień. Twórcy dokumentu zapewniają: „Obiecujemy, że już nigdy więcej nie będziecie mieli szansy zobaczyć brazylijskiej animacji ukazanej w ten sposób”.

Pomiędzy klatkami. Sztuka brazylijskiej animacji / Between Frames. The Art of Brazylian Animation (reż. Eduardo Calvet, Brazylia 2013, 99’)

Małopolski Ogród Sztuki (mała sala)
24 listopada (wtorek), godz. 17.00


Kolumbia dochodzi do głosu

Kolumbia_14.11

Historia animacji kolumbijskiej jest niedługa, ale jej rozwój nastąpił szybko i bardzo intensywnie. Początkowo kolumbijskie animacje, wzorowane na produkcjach amerykańskich, powstawały w celach czysto rozrywkowych. Wkrótce zaczęto tworzyć także i animację artystyczną  Od kilkunastu lat w Kolumbii powstają niezwykle interesujące animacje autorskie, które charakteryzuje oryginalny, swoisty styl. Łączy je jedno – niepowtarzalny klimat. Oglądając je, widz może poczuć się niepewnie, gdyż cechuje je niepokojący nastrój, który wyraża się nie tylko poprzez zachowanie postaci, ale również kolor i teksturę obrazu, nierzadko próbujące wyrazić abstrakcyjne idee.

Podczas tegorocznej edycji Etiudy&Animy widzowie będą mieli okazję zapoznać się zarówno z profesjonalną produkcją, jak i najciekawszymi reprezentantami studenckiej twórczości.

Studenckie animacje z Kolumbii

Małopolski Ogród Sztuki (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 15.30

Profesjonalne animacje z Kolumbii

Małopolski Ogród Sztuki (mała sala)
27 listopada (piątek), godzina 18:00