/Ludzka twarz kryzysu

Ludzka twarz kryzysu

Od co najmniej kilku lat w Europie trwa problem migracyjny. Wrażliwe społecznie kino zapowiadało go już 20 lat temu, a dzisiejsi młodzi twórcy kontynuują tą tradycję, nadając wydarzeniu współczesną optykę.

Wada_1 (1)W 1992 Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego zdobył duński film Oblężona Europa Poula-Erica Heilbutha i Hansa Bülowa. Reżyserzy, próbując zdiagnozować początki kryzysu, pokazali w nim narastającą falę uchodźców ze wschodu oraz mierzących się z nią bezradnych Europejczyków. Choć powody migracji wtedy były inne niż dziś, to postanowiliśmy na tegorocznym festiwalu Etiuda&Anima przypomnieć to niebagatelne dzieło oraz potraktować go jako punkt wyjścia do dyskusji z jednym z jego twórców, Poulem-Ericiem Heilbuthem.

persisting dreams still #5Również w ramach konkursu ETIUDA pokazywane będą dwa filmy o kryzysie uchodźczym: Wada Khaleda Mzhera i Uporczywe sny Côme Ledéserta. Pierwszy przybiera rysy Ibrahima, imigranta z Syrii, którego szalejąca tam wojna dotyka nawet pomimo odległości liczonej w tysiącach kilometrów. Natomiast Uporczywe sny mają twarz Toniego, rybaka z Lampedusy – świadka tragicznej walki uchodźców z żywiołem wody. Wyruszający dalej w Europę imigranci wydają się mu snami zostawiającymi na wyspie słaby, ale niezmazywalny ślad.

Osobiste i wycofane kino najlepiej zgłębia problem, od którego gorzeje cała Europa. Z całą pewnością warto się przyjrzeć każdemu z trzech filmów i odstawić na bok oczywiste tezy histerycznych przekazów medialnych na rzecz wysmaganych wiatrem historii twarzy.


Uporczywe sny
V PROJEKCJA KONKURSU ETIUDA

Rotunda (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 17.00

Oblężona Europa + dyskusja po projekcji

Małopolski Ogród Sztuki (duża sala)
26 listopada (czwartek), godz. 19.00