/21:00 – Prezentacja laureata Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej MFF Etiuda&Anima 2012 – Centro de Capacitación Cinematográfica z Meksyku

21:00 – Prezentacja laureata Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej MFF Etiuda&Anima 2012 – Centro de Capacitación Cinematográfica z Meksyku

Kino Pauza
ul. Floriańska 18/5, 31-021 Kraków

24 listopada (niedziela)
21.00

Szkoła Centro de Capacitación Cinematográfica po trzech latach ponownie została uznana przez jury naszego festiwalu za najlepszą szkołę filmową biorącą udział w konkursie ETIUDA 2012.
Ta ceniona w świecie edukacji filmowej szkoła została założona w 1975 r. Celem było kształcenie specjalistów branży filmowej, przy poszanowaniu różnych form artystycznej ekspresji, manifestów artystycznych i z uwzględnieniem najszerzej pojętych wartości kulturowych.

CCC jest członkiem CILECT (Centre International de Liaison des Ecoles de Cinéma et de Televisión) oraz Asociación Internacional de Escuelas de Cine y Televisión, dzięki czemu możliwe jest rozwijanie międzynarodowej i międzyuczelnianej współpracy. Co dwa lata CCC organizuje Festival Internacional de Escuelas de Cine – międzynarodowy festiwal szkół filmowych, oraz Encuentro Internacional de Documental – międzynarodowe spotkania twórców filmów dokumentalnych. Oba wydarzenia są okazją do nawiązywania kontaktów między filmowcami z całego świata. Działalność szkoły została doceniona na arenie międzynarodowej poprzez przyznanie nagrody Cinema Schools Festival of Tel Aviv w Izraelu (2005) oraz Ariel de Oro (2006) za 30 lat pedagogicznych dokonań oraz wkład w rozwój narodowego kina Meksyku.

Szkoła wykształciła wiele pokoleń filmowców, wśród których są zdobywcy studenckich Oscarów (Javier Bourges za Ostatni Nowy Rok (El último fin de año) i Rodrigo Plá Oko w szyję (El ojo en la nuca)) oraz Złotych Palm w Cannes za filmy krótkometrażowe (Carlos Carrera za film Bohater (El héroe) i Elisa Miller za Ver llover). Wśród absolwentów są też: nominowany do Oscara operator Rodrigo Prieto (Amores Perros, Frida, Alexander, Tajemnica Brokeback Mountain); scenograf Felipe Fernández, laureat Oscara za film Frida; Gabriel Beristain, laureat nagrody na festiwalu w Berlinie w 1986 r. za film Caravaggio.

Poza tym nie można zapomnieć o reżyserze Ignacio Ortízie, kilkukrotnym laureacie Ariel, nagrody Meksykańskiej Akademii Filmowej za film Mezcal, podobnie jak o reżyserze Francisco Vargasie nagrodzonym za film Skrzypce (El violin), czy Marco Antonio Hernándezie, członku grupy postprodukcyjnej CCC, który otrzymał nagrodę Ariel za najlepszy dźwięk w filmie Pustynia we mnie (Desierto Adentro) w reżyserii Rodrigo Plá. Prestiżową meksykańską nagrodę otrzymała również Yulene Olaizola za debiut filmowy, dokument Intimidades de Sakespeare y Victor Hugo. Z kolei Isabel Muñoz Cota otrzymała Ariela za krótkometrażowy dokument Su mercé. CCC kształci filmowców, którzy cieszą się wysokim prestiżem i są doceniani na całym świecie. To oni tworzą artystyczny i profesjonalny fundament meksykańskiej kinematografii.

W prezentowanym zestawie filmów z CCC będzie można zobaczyć zupełnie inne filmy niż w 2010 r., gdy wyświetlaliśmy studenckie etiudy z okazji przyznania szkole z Mexico City po raz pierwszy naszej dorocznej nagrody.

EL OJO EN LA NUCA /OKO NA KARKU/ THE EYE IN THE NAPE, scen./sc.: Rodrigo Plá, reż./dir.: Ricardo Plá, zdj./ph.: Serguei Saldivar Tanaka, muz./mus.: Leonardo Heiblum, Jacobo Lieberman, wyst./cast: Gael García Bernal, Evangelina Sosa, Daniel Hendler, Walter Reyno, Prod.: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, Urugwaj/Uruguay, 2000, 25’, fab./fic.

Od 1973 do 1985 Urugwaj był pod wojskową dyktaturą, podczas której popełniono wiele zbrodni przeciw ludzkości. To historia Pablo, młodego emigranta żyjącego w Meksyku, którego ojciec zginął podczas panowania dyktatury. Chłopak decyduje się wrócić do kraju, by wymierzyć sprawiedliwość.

VER LLOVER / ZOBACZ DESZCZ / WATCHING IT RAIN, scen./sc.: Elisa Miller, reż./dir.: Elisa Miller, zdj./ph.: Jimena Montemayor, muz./mus.: Subdivisión, wyst./cast: Diego Cataño, Sofía Espinosa, Claudia Ríos, Prod.: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, 2006, 13’, fab./fic.

Historia dwojga nastolatków, którzy mieszkają w małym meksykańskim miasteczku. Sofia chce wyjechać. Jonás musi zdecydować się czy zostać czy pojechać z dziewczyną.

LAS OVEJAS PUEDEN PASTAR SEGURAS / OWCE MOGĄ PAŚĆ SIĘ BEZPIECZNIE/ SHEEP CAN GRAZE SAFE, scen./sc.: Néstor Sampieri, reż./dir.: Néstor Sampieri, zdj./ph.: José de la Torre, wyk./cast: Leticia Huijara, Adriana Paz, Terence Strickman, Alfredo Herrera, Prod.: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, 2009, 11’, fab./fic.

Dzień z życia mężczyzny wyrzuconego z pracy po kryzysie meksykańskim
w 1995 r.

DORSAL, scen./sc.: Pablo Delgado Sánchez, reż./dir.: Pablo Delgado Sánchez, zdj./ph.: Juan Pablo Ramirez, wyst./cast.: Baltimore Beltrán, Mauricio Escobar, Emilio Von, Prod..: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, 2010, 22’, fab./fic.

Mario jest w środku dwóch światów. Jeden to świat jego nowej pracy – stróża
w szkole baletowej, drugi – domu, w którym ojciec musi mierzyć się ze starością i samotnością.

AMANECER / ŚWIT/ DAYBREAK, scen./sc.: Erick García Corona, Alexandra Márquez Mendoza, reż./dir.: Erick García, zdj./ph.:  Oswaldo Toledano Rebollo, muz./mus.: Sebastián Dominguez, wyk./cast: Ricardo Polanco, Emilio Valdés, Ignacio Riva Palacio, Harold Torres, Prod..: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, 2010, 21’, fab./fic.

Emilio, Jonas i Pedro chcą się zabawić nocą. Dwóch z nich ma na to szczególny sposób. Kiedy Pedro decyduje się dołączyć, odkrywa w sobie nową osobę.

LOS NUEVE INFIERNOS /DZIEWIĘĆ PIEKIEŁ/ NINE HELLS, scen./sc.: Abril Schmucler, reż./dir.: Abril Schmucler, zdj./ph.: José de la Torre, Damián Aguilar, Abril Schmucler, muz./mus.: Federico Schmucler, Prod..: Centro de Capacitación Cinematográfica, Meksyk/Mexico, 2011, 25’, fab./fic.

Zbuntowani młodzi ludzie biegnący ulicami. Czołgający się mężczyzna proszący o boskie przebaczenie. Brat, który nie może kupić małego samochodu. Bezustanne oczekiwanie muzyka długą nocą. Śpiewający kochanek, skarżący się włóczęga. Miliony ludzi, których oczy nigdy się nie spotkają.