/21:00 – JUBILEUSZ PRACOWNI FILMU ANIMOWANEGO ASP w Krakowie

21:00 – JUBILEUSZ PRACOWNI FILMU ANIMOWANEGO ASP w Krakowie

Kino Rotunda

27 listopada (środa)
21.00

W ubiegłym roku swoje 55-lecie świętowała Pracownia Filmu Animowanego krakowskiej ASP. Okrągły jubileusz odnosił się do daty jej założenia przez prof. Kazimierza Urbańskiego, niespożytego eksperymentatora, traktującego animację jako „kineplastykę”. Wśród wyższych uczelni plastycznych, pracownia była pierwszą tego typu placówką w Polsce ; jej powstanie zwykło się uważać za początek edukacji artystycznej w tej dyscyplinie.

Natomiast okres między 1981 , a 2013 rokiem, to- w dziejach pracowni – epoka prof. Jerzego Kuci i jego uczniów.

Gdy Jerzy Kucia objął kierownictwo pracowni musiał przeprowadzić ją przez trudny czas stanu wojennego i transformacji ustrojowej. Wobec kryzysu finansowania projektów filmowych , bezbronni okazali się nawet liczni twórcy dojrzali, a adepci , pozbawieni szans na debiut, skazani zostali na artystyczny niebyt. Dotkliwym kosztem tych okoliczności są dwa stracone pokolenia obiecujących młodych animatorów, w tym- studentów Jerzego Kuci.

W nowej sytuacji profesor uznał za konieczne nadanie PFA charakteru samowystarczalnego studia, zdolnego do produkowania dyplomów na poziomie debiutów.

W 1995 roku następuje przeprowadzka z ulicy Humberta na Karmelicką 16, do centrum starego Krakowa , zyskując na przestrzeni i swobodzie pracy studentów. W zgodzie z technologicznym postępem , pracownia była sukcesywnie zaopatrywana w nowy sprzęt . Dziś PFA jest dobrze wyposażona, dysponuje jakością HD i 4K; brakuje tylko studia dźwiękowego. Jej popularność wzrasta; kilkadziesiąt osób rocznie ,w tym grupa cudzoziemców, wybiera tę specjalizację.

Gdy w 2003 roku Międzynarodowy Festiwal ETIUDA utworzył nagrodę dla wybitnego twórcy, który harmonijnie łączy pracę artystyczną z działalnością pedagoga, pierwszym jej laureatem został właśnie prof. Jerzy Kucia, określany przez krytyków„Bressonem animacji”. Z jednej strony- artysta spełniony( wystarczy przyjrzeć się światowej recepcji „Strojenia instrumentów”), i wciąż zadziwiający inwencją, co potwierdza ostatnim dziełem – „Fugą na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”. Z drugiej strony– oddany i skuteczny nauczyciel pokoleń studentów. Filmy z pracowni krakowskiej ASP od lat wędrują po festiwalach polskich i zagranicznych skutecznie walcząc w indywidualnej rywalizacji, o czym świadczy obfitość laurów dla ich autorów. Prezentowane są również zbiorowo, w różnych konfiguracjach, w ramach konkursów i pokazów retrospektywnych (np. wśród wielu innych wyróżnień, w 2008 krakowska szkoła dostała nagrodę dla najlepszego zestawu filmów studenckich na prestiżowym festiwalu w Zagrzebiu).

Zazwyczaj te pokazy prowokowały pytanie: jak można dotrzeć do waszych filmów, gdzie je zobaczyć? Podobne oczekiwania zgłaszają zagraniczni goście – wykładowcy i studenci, którzy pojawiają się na ASP.

Pomysł wydania DVD , czyli pozostawienia materialnego śladu wysiłku pokoleń krakowskich twórców był odpowiedzią na tę potrzebę. Zawartość 6 płyt jest w y b o r e m z bogatego archiwum biblioteki krakowskiej Akademii. Selekcja zdeterminowana została dostępnością etiud ;w zbiorze, którym pracownia dziś dysponuje znajdują się głównie tytuły z lat 1981 – 2013.

W „Rotundzie” zobaczymy filmy różnorodne- począwszy od pierwszych prostych ćwiczeń warsztatowych, jak „Autoportret” i „Kolarze” z początku lat 80, po etiudy absolwentów z lat ostatnich. Demonstrują dużą rozpiętość technik, konwencji, „charakterów pisma”. Obok pastiszowego „Stupajkopa”- introwertyczny „Fryzjer” w technice animacji przestrzennej ; obok pastelowej, osobistej impresji „Cienie”- autorska interpretacja jungowskich pojęć w monochromatycznym„ Imago”.

Pokaz – to zaledwie niewielka próbka; porównywalnie wartościowych zestawów można byłoby, sięgając do zbiorów pracowni skomponować znacznie więcej.

STUPAJKOP 1, scen./sc., reż./dir.: Andrzej Zaręba, zdj./ph.: Dariusz Tokarczyk, muz./mus.: Marek Wilczyński, prod.: ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 1994, 9′, anim.

KOLARZE, reż./dir.: Wojciech Wrześniak, prod.: ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2’26”, anim.

CAŁY TEN SZMAL, reż./dir.: Tomasz Głuc, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 1999, 2’46”, anim.

AUTOPORTRET, reż./dir.: Tamara Berdowska, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland,1’12”, anim.

FRYZJER, reż./dir.: Robert Sowa , prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 1997, 5’27”, anim.

PŁASZCZ, reż./dir.: Ewa Grzesiak, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2009, 5’29”, anim.

REF, reż./dir.: Łukasz Pazera, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2004, 3’21”, anim.

SUFLER, reż./dir.: Przemysław Świda, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2003, 7’30”, anim.

WIOSNA, reż./dir.: Wojciech Sobczyk, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 1999, 7’27”, anim.

PO JABŁKACH, reż./dir.: Marta Pajek, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2004, 5’23”, anim.

CIENIE, reż./dir.: Edyta Turczanik, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2000, 7’28”, anim.

IMAGO, reż./dir.: Magdalena Piwowarczyk, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2003, 2’56”, anim.

CHARON TAXI, reż./dir.: Joanna Wójcik, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2009, 11’33”, anim.

KTO BY POMYŚLAŁ, reż./dir.: Ewa Borysewicz, prod. ASP Kraków, Pracownia Filmu Animowanego, Polska/Poland, 2009, 10;37”, anim.