/19:00 – Oficjalne rozpoczęcie Festiwalu

19:00 – Oficjalne rozpoczęcie Festiwalu

Kino Rotunda
ul. Oleandry 1, 30-060 Kraków
Górna sala

22 listopada (piątek)
19.00

PROJEKCJE INAUGURACYJNE

SIGNUM


scen., reż., zdj., plastyka, animacja manualna na kamieniach: Witold Giersz, muz.:Krzesimir Dębski (w filmie wykorzystano fragmenty I Symfonii Nihil homine mirabilius Est), prod.: FunLine Animation Inc. Montclair c 2013, współpraca: SERAFIŃSKI STUDIO GRAFICZNO-FILMOWE, Polska, 2013, 13’, anim.

Najnowszy film jednego z mistrzów polskiej animacji, określanego mianem „malarza ekranu”. Impresja inspirowana malarstwem jaskiniowym, charakteryzującym się siłą ekspresji i zarazem zaskakującym estetycznym wyrafinowaniem. Autor nawiązując do warunków w jakich powstawały przed wieloma tysiącami lat, na nierównych powierzchniach skał, pierwsze prace plastyczne naszych praprzodków, dopisuje kolejny rozdział do swoich największych osiągnięć – filmów Czerwone i czarne (1963) i Koń (1967). Przy okazji po dziesięcioleciach animowanej aktywności ujawnia prawdziwe korzenie i motywacje swojej twórczości.

Jak mówi sam artysta: „… dążenie do przełamania statyczności rysunku jest widoczne prawie we wszystkich działaniach plastycznych artystów paleolitu, szczególnie w okresie kultury magdaleńskiej. Sceny z polowań starano się odtworzyć jak najbardziej sugestywnie z wielką dbałością o uzyskanie wrażenia ruchu.
Teraz dzięki możliwościom jakie daje animacja, malując ręcznie każdą fazę ruchu na kamieniach, można spełnić marzenie prehistorycznych artystów i ożywić ich malarstwo.”


FUYU NO HI / ZIMOWE DNI / WINTER DAYS


reż.: Mark Baker, Jacques Drouin, Co Hoedeman, Yôichi Kotabe, Yuriy Norshteyn, Břetislav Pojar, Raoul Servais, Shinichi Suzuki, Isao Takahata, Koji Yamamura, Kihachirō Kawamoto, Tatsuo Shimamura, muz.: Shin’ichirou Ikebe, prod.: Imagica TV, Japonia, 2003, 93’, anim.

Unikatowy projekt – animacja oparta na bazie renga (połączone ze sobą niezależne wersy, minimum trzech poetów, które muszą być zrozumiałe każdy z osobna, ale powinny łączyć się także z tymi co występują przed nimi i po nich) sześciu japońskich liryków – Basho, Yasui, Kakei, Jugo, Tokoku, Shohei z kolekcji poezji Zimowe dni z 1684 r.

Kihachirō Kawamoto (znany m.in. z wyświetlanej na naszym festiwalu w 2009 r. animacji lalkowej Księga zmarłych / The Book of Dead, 2005) oraz Tatsuo Shimamura (wybitny japoński animator i producent) poprosili trzydziestu pięciu światowej klasy animatorów, by stworzyli trzydzieści sześć niezależnych obrazów do kolejnych wersów. Artyści zaprezentowali szeroki wachlarz stylów i technik od animacji poklatkowej (Tatsutoshi Nomura), przez humorystyczną (Yoji Kuri) do surrealistycznej (Keita Kurosaka). Film, prócz twórców z Japonii, przedstawia pracę siedmiu zachodnich animatorów, w tym Jurija Norsteina (sławny w Japonii rosyjski artysta wykonał najdłuższą sekwencję, otwierającą film), Raoula Servaisa (Belgia), Alexandra Pietrowa (Rosja), Bretislava Pojara (Kanada/Czechy), Marka Bakera (Wielka Brytania), Co Hoedemana (Kanada/Holandia) oraz Baironga Wanga (Chiny). Zimowe dni otrzymały Grand Prix festiwalu Japan Media Arts w 2003 r.

Film podzielony jest na dwie części, z czego druga skupia się wyraźnie na każdym z artystów, są zbliżenia ich twarzy, opowiadana jest historia ich dzieł, technik animacji i również ich rola w stworzeniu Zimowych dni. Ponadto film zawiera jeszcze krótki i wnikliwy komentarz autorstwa poety Taro Naka o gatunku renku, który powinien przemówić zarówno do wiernych fanów haiku, jak i do tych zupełnie początkujących.