/18:30 – 50 lat Ann Arbor Film Festival (II)

18:30 – 50 lat Ann Arbor Film Festival (II)

25/11/2012

Kino Paradox

ul. Krupnicza 38, 31-142 Kraków

Zainicjowany w 1963 r. Ann Arbor Film Festival obchodzi 50-lecie swojego istnienia. To najdłużej działający festiwal kina niezależnego i eksperymentalnego w Ameryce Północnej. W 2007 r. festiwal znalazł się na liście „Top Ten Festivals We Love” (Top 10 festiwali, które kochamy), przygotowanej przez magazyn „Variety”.

 

BEAUTY PLUS PITY/PIĘKNO PLUS LITOŚĆ, real./dir. Emily Vey Duke, Cooper Battersby, Kanada/Canada, 2010,13’, eksp./exp.

„Podzielony na 7 części film rozważa, jaki potencjał dobroci mają skomplikowane relacje między Bogiem, ludzkością, zwierzętami, rodzicami i dziećmi… To rozważania na temat wstydu i piękna egzystencji. To po części apologia, po części zaproszenie do walki.” (Duke, Battersby)

 

ALL THROUGH THE NIGHT/WSZYSTKO PRZEZ NOC, reż./dir. Michael Robinson, Stany Zjednoczone/USA, 2008,4’, eksp./exp.

„Fragmenty nordyckich baśni i filmów o ekologicznych katastrofach łączą się w tym optymistycznym «pojemniku» beznadziei.” (Robinson)

 

TRACES/TROPY, reż./dir. Scott Stark, Stany Zjednoczone/USA, 2012,6’, eksp./exp.

Seria krótkich filmów35 mmwygenerowanych z cyfrowych kadrów, drukowanych potem na taśmie filmowej. Góra i dół każdego z pokazywanych obrazów zmienia się w kanale projektowym, a ich kolejność jest uzależniona od wirujących rytmów i wzorów. Obrazy przelewają się także na optyczną ścieżkę dźwiękową filmu, tworząc własne, dziwne dźwięki.

 

IN THE ABSENCE OF LIGHT, DARKNESS PREVAILS/GDY NIE MA ŚWIATŁA CIEMNOŚĆ ZWYCIĘŻA, reż./dir. Fern Silva, muz./music: Alisa Clements, Sergei Tcherepnin, Stany Zjednoczone, Brazylia/USA, Brazil, 2010, 13’, eksp./exp.

Przyszłość jest już teraz – sugeruje artystka poprzez obrazy wędrówki małego żółwia do morza, łączącej w sobie proces destrukcji i początek nowego życia. Przyszłość słychać też w trzasku licznika Geigera, gdy pewien mężczyzna pryska swoje rośliny pestycydami. Rozpiętość przestrzenna tego krótkiego filmu jest ogromna: od Salwadoru, przez brazylijski stan Bahia, po Merkurego wielkości komara, przemieszczającego się po powierzchni Słońca.

 

TREES OF SYNTAX, LEAVES OF AXIS/DRZEWO SKŁADNI, LIŚCIE OSI, reż./dir.: Daïchi Saïto, muz./music: Malcom Goldstein, Kanada/Canada 2009,10’, eksp./exp.

Film, poddany ręcznej obróbce technicznej, zmienia się w poemat obrazu i dźwięku przy muzyce skrzypcowej skomponowanej przez Malcolma Goldsteina. Opierając się na wzorach, wariacjach i powtórzeniu, artysta poszukuje objawienia poprzez syntaktyczne struktury.

 

MANQUE DE PREUVES/BRAK DOWODÓW/LACK OF EVIDENCE, reż./dir.: Hayoun Kwon, Francja/France, 2011,9’, anim.

Tragiczna historia żyjącego w Nigerii ojca, który wierzy, że jego dzieci bliźniaki zostały naznaczone klątwą. Dlatego dokonuje rytualnego zabójstwa jednego z synów. Drugi z braci ucieka i udaje się w długą podróż do Europy, gdzie, nie mając dowodów na to, co się stało, dostaje się w tryby biurokratycznej machiny.

TRAVELLING FIELDS/WĘDRUJĄCE POLA, reż./dir.: Inger Lise Hansen, Norwegia/Norway 2010,8’, eksp./exp.

Kamera – odwrócona do góry nogami – filmuje krajobrazy koła podbiegunowego. To podróż, zarejestrowana w jednym długim ujęciu, wzdłuż drogi na dalekiej północy Rosji. Artystka oparła swoją pracę na zjawisku, które pojawia się, gdy zmienia się perspektywę ustawienia kamery i animuje jej ruchy. Jest to sposób na przedefiniowanie miejsca i jego geografii.

REHEARSALS FOR RETIREMENT/PRÓBA EMERYTURY, reż./dir.: Phil Solomon, Stany Zjednoczone/USA 2007,10’, eskp./exp.

Solomon przetwarza klimatyczne krajobrazy z gry wideo Grand Theft Auto w niepokojące, bezludne miejsca. W tworzonych przez niego scenach jedynie od czasu do czasu przemknie jakaś postać w przebłysku światła i porywistym deszczu, który zdaje się nie mieć końca.

 

VICTORIA, GEORGE, EDWARD AND THATCHER/VICTORIA, GEORGE, EDWARD I THATCHER, reż./dir.: Callum Cooper, Wielka Brytania/Great Britain, 2010,2’, eksp. /exp.

Różne strony systemu klasowego, bogactwo historii oraz napięć między indywidualizmem i konformizmem w brytyjskim społeczeństwie są tutaj eksplorowane w wizualnej podróży ze Wschodniego do Zachodniego Londynu. Film składa się z 3600 obrazów (zrobionych w latach 2009 – 2010) różnych budynków mieszkalnych w mieście, które są zarazem rejestracją codziennej podróży artysty z jego domu w Clapton do Royal College of Art w Kensington.

 

EL ATAQUE DE LOS ROBOTS DE NEBULOSA-5/ATAK ROBOTÓW NEBULA 5/ATTACK OF THE ROBOTS OF NEBULA 5, reż./dir.: Chema García Ibarra, Hiszpania/Spain, 2008,7’, eksp./exp.

Gdy roboty zaatakują Ziemię, niebawem niemal wszyscy zginą.