/18:00 – Laureaci konkursu ETIUDA – Marek Najbrt

18:00 – Laureaci konkursu ETIUDA – Marek Najbrt

Małopolski Ogród Sztuki
Sala mała

25 listopada (poniedziałek)
18.00

Marek Najbrt
Marek Najbrt – absolwent Uniwersytetu Karola oraz Instytutu Twórczości Dokumentalnej praskiej FAMU. Scenarzysta i reżyser wielu projektów audiowizualnych i filmowych. Sukces osiągnął już jego reżyserski debiut Mistři (Mistrzowie, 2004), który otrzymał trzy Czeskie Lwy oraz wiele innych nagród. Jego następny film Protektor ( 2009) także odniósł sukces, m.in. zdobył sześć Czeskich Lwów, a także nagrodę na krakowskiej OFF Plus Kamerze. W latach 2010 – 2011 zrealizował Polski film, nominowany z kolei do siedmiu Czeskich Lwów, pracował też przy realizacji siedemnastu odcinków popularnego serialu produkcji HBO Terapie (2011). Marek Najbrt jest laureatem festiwalu Etiuda 1996.

Etiuda 1996

Srebrny Dinozaur

VYNÁLEZ KRÁSY / WYNALEŹĆ PIĘKNO, reż./dir.: Mark Najbrt, prod.: FAMU, Czechy/Czech Republic, 1995, 20’, fab./fic.

Przez trzydzieści lat niestrudzenie Karel Gott prezentował w nienagannej ideologicznie formie swój kiczowaty repertuar. Był tym samym główną podporą czechosłowackiej polityki kulturalnej. Pomimo zmiany systemu politycznego i podeszłego wieku pozostaje idolem dla przeciętnego konsumenta pop – kultury. Sterylność jego poglądów i nieustanna, niezależna od sytuacji politycznej obecność na scenie popowej, nasunęły autorom filmu podejrzenie że Karel Gott jest robotem.

 

POLSKI FILM, scen./sc.: Mark Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tuček, reż./dir.: Mark Najbrt, wyst./cast: Pavel Liška, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Marek Daniel, prod.: Negativ Film Productions, Off Production, Czechy, Polska/Czech Republic, Poland, 2013,113’, fab./fic.
Polski film, reż.Marek Najbrt
Czterej czescy aktorzy, znający się jeszcze z czasów studiów na brneńskiej JAMU, Tomáš Matonoha, Pavel Liška, Marek Daniel i Josef Polášek, postanowili spełnić swoje marzenie i nakręcić wspólnie film. Projekt sfinansował polski producent , reżyserią zajął się ich kolega Jan Budař i tak wszystko się zaczęło. Początkowa idylla szybko jednak okazała sie tylko iluzją. Próba kręcenia brneńskich scen w Krakowie, wiara katolicka Poláška, kiepska wymowa Liški i malwersacje finansowe Matonohy zmieniły realizację filmu w dramatyczny bój o przetrwanie wśród beskidzkich wzgórz.