/18:00 – JUBILEUSZ MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW FILMU ANIMOWANEGO W KRAKOWIE

18:00 – JUBILEUSZ MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW FILMU ANIMOWANEGO W KRAKOWIE

Małopolski Ogród Sztuki
Sala mała

26 listopada (wtorek)
18.00

Pomysł Międzynarodowych Warsztatów Filmu Animowanego w Krakowie narodził się we wczesnych latach 90. Zmiana modelu finansowania kultury zaczęła wtedy stanowić poważne zagrożenie dla sztuki filmowej animacji. Autorem formuły tego przedsięwzięcia był Jerzy Kucia, który zdołał nim zainteresować Szwajcarską Fundację dla Kultury Pro Helvetia. W 1996 roku, wraz z dyrektorką fundacji Myriam Prongue i Bogusławem Zmudzińskim (MFF Etiuda), stworzył on międzynarodowy projekt edukacyjny. Pierwsze spotkanie młodych twórców odbyło się w tym samym roku. Niezwykle owocną współpracę z Warsztatami nawiązał Deutsches Institut für Animationsfilm DIAF z Drezna, kierowany najpierw przez Sabine Scholze, a następnie André Eckardta. Od jesieni 2013 roku zajęcia warsztatowe, oprócz Krakowa, odbywają się również w Lanckoronie.

MWFA od samego początku były czymś więcej niż kursem doskonalenia zawodowych umiejętności. Ponad dwadzieścia edycji w dużym stopniu odzwierciedliło twórcze credo Jerzego Kuci: dla autora Strojenia instrumentów twórczość uczniów od zawsze stanowiła bowiem ukoronowanie bogatej twórczości własnej. Czerpiąc z najlepszych wzorów kultury XX wieku, Kucia – zarówno jako pedagog, jak i twórca – zawsze odrzucał blichtr, snobizm, ożywianie pokrętnych mitologii artysty, ideologizację sztuki. Realizując swój projekt, zdołał pozyskać wielu wybitnych filmowców z krajów europejskich oraz Kanady i USA, podobnie jak on postrzegających swoją zawodową misję. Wśród nich znaleźli się m.in. Giannalberto Bendazzi, Lutz Dammbeck, Paul Driessen, Caroline Leaf, Raoul Servais, Georges Schwizgebel, Daniel Szczechura.

Warsztaty przyciągnęły studentów z Estonii, Bułgarii, Ukrainy, Szwajcarii, Słowacji, Bośni i Hercegowiny, Węgier, USA, Białorusi, Rosji, Holandii, Belgii, Chorwacji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Rumuni, Macedonii, Austrii, Turcji, Finlandii, Indii i innych krajów. Wśród przyczyn tego niebywałego zainteresowania na pewno należy uwzględnić fakt, że okazały się one doskonałą szkołą twórczej tożsamości oraz bardzo ciekawą formą duchowej terapii. Pedagodzy szanują artystyczną odrębność uczniów i pomagają im jedynie doprecyzować własny zamysł oraz stworzyć realny plan jego realizacji. Nie wytykając błędów, ułatwiają samodzielne rozpoznawanie mocnych stron projektu i korygowanie słabych. Mobilizując do wytrwałego i konsekwentnego poszukiwania środków finansowych, MWFA nie tylko inicjują produkcję animowanych filmów artystycznych i przemyślaną ich dystrybucję. Przede wszystkim uczą dobrego planowania twórczej działalności w dłuższej perspektywie czasowej i w zgodzie z realiami społeczno-ekonomicznymi. Trudno o lepszy przykład rewitalizacji kultury artystycznej.

Mariola Dopartowa

POZDROWIENIA Z KISŁOWODSKA / PRIWIET IZ KISLOWODSKA, reż./dir.: Dimitri Geller, Rosja/Russia, 2001,13′, anim.

NORDOST, reż./dir.: Basil Vogt, Szwajcaria/Switzerland, 2001, 6’30”, anim.

KRAKOW, reż./dir.: Sarah Bowen, Wielka Brytania/UK, 1999,….., anim.

AUGENBLICK, reż./dir.: Maja Nagel, Niemcy/Germany, 2006, 5’20”, anim.

JUTRO, reż./dir.: Katarzyna Agopsowicz, Polska/Poland, 2005, 6’37”, anim.

BERMUDA, reż./dir.: Ülo Pikkov, Estonia,1998, 11′, anim.

CIENIE, reż./dir.: Paulina Grondal, Polska/Poland, 2013, 6’55”, anim.

LES VOLTIGEURS, reż./dir.: Isabelle Favez, Szwajcaria/Switzerland, 2002, 5’37”, anim.

MALOWANA TĘCZA / PRINTED RAINBOW, reż./dir.: Gitanjali Rao, Indie/India, 2006, 15′, anim.