/17:00 – 50 lat Ann Arbor Film Festival (I)

17:00 – 50 lat Ann Arbor Film Festival (I)

25/11/2012

Kino Paradox

ul. Krupnicza 38, 31-142 Kraków

Zainicjowany w 1963 r. Ann Arbor Film Festival obchodzi 50-lecie swojego istnienia. To najdłużej działający festiwal kina niezależnego i eksperymentalnego w Ameryce Północnej. W 2007 r. festiwal znalazł się na liście „Top Ten Festivals We Love” (Top 10 festiwali, które kochamy), przygotowanej przez magazyn „Variety”.

BIRDBOY/CHŁOPIEC PTAK, scen./script: Pedro Rivero, Alberto Vázquez, reż./dir.: Pedro Rivero, Alberto Vázquez, muz./music: Suso Sáiz, Hiszpania/Spain, 2010,13’, anim.

Katastrofa w pobliskiej fabryce zmienia na zawsze życie małej Dinki oraz sielski krajobraz, który ją otacza. Po wypadku zaczyna się przyjaźnić z ekscentrycznym kolegą ze szkoły, który usilnie chce nauczyć się latać jak ptak. Chłopiec-ptak skrywa się w Martwym Lesie i ucieka w świat fantazji.

 

GHOST ALGEBRA/DUCH ALGEBRY, scen./script: Janie Geiser, reż./dir.: Janie Geiser, muz./music: Janie Geiser, Stany Zjednoczone/USA 2010,8’, anim.

Wykorzystując znalezione naturalne przedmioty, na nowo sfotografowane wideo i zdjęcia, medyczne ilustracje i inne elementy kolażowe, Geiser stara się dotrzeć do pierwotnego znaczenia słowa „algebra”, jako nauki przywracania tego, co zaginęło, ponownego łączenia połamanych części.

 

LOSSLESS #2/BEZSTRATNY, real./dir.: Rebecca Baron, Doug Goodwin, Stany Zjednoczone/USA, 2008,3’, eksp./exp.

Film eksperymentalny składający się ze zmontowanych fragmentów skompresowanych nagrań cyfrowych obrazów Mayi Deren i Alexandra Hammida. Pochodzą one z Sieci popoludnia – – jednego z ich najważniejszych dokonań z 1943 r.

 

VERSES /WERSY, real./dir.: James Sansing, Stany Zjednoczone/USA, 2008-2012,6’, eksp./exp.

Film animuje stare rejestry adwokackie, które znaleziono w porzuconym ośrodku dla młodocianych przestępców. Atrament już wyblakł, pleśń powoli zaczęła niszczyć papier, tworząc wzory przypominające maskę postaci z komiksu Strażnicy Rorschacha. To naturalne zjawisko obrazuje zarazem, w jaki sposób tego typu ośrodki wpływały na psychikę młodych ludzi.

 

BRILLANT NOISE/OŚLEPIAJĄCY HAŁAS, , reż./dir.: Ruth Jarman, Joe Gerhardt, Wielka Brytania/Great Britain, 2006, 5’, eksp./exp.

Zmontowane wspaniałe ujęcia Słońca, które dotąd nie były pokazywane. Robione przez NASA, w formie surowej, nieobrobione komputerowo ukazują słoneczny wiatr i cząsteczki energii jako deszcz białego hałasu.

 

LOUDTHINGS/GŁOŚNERZECZY, telcosystem, Holandia/Netherlands 2008,13’, eksp./exp.

Audiowizualna wyprawa we wnętrze komputera. Wykorzystując zestaw podstawowych poleceń, jak modulowanie, maskowanie i sprzężenie zwrotne, Telcosystem zaprogramował samoorganizującą się sieć algorytmicznych procesów. W ten sposób tworzy się przestrzenny obraz i dźwięk.

 

THE DEEP DARK/GŁĘBOKA CIEMNOŚĆ, scen./script: Laura Heit, reż./dir.: Laura Heit, muz./music: Emily Lacy, Stany Zjednoczone/USA, 2011,7’, anim.

Eliptyczny utwór muzyczny zilustrowany jest obrazami jak z marzenia sennego. To animowana podróż w głąb ludzkiej psyche, w której wykorzystana jest gra światłocieni, przelotne, migające światła, a w tle rozbrzmiewają magiczne zaklęcia.

 

CIRCLE/KOŁO, scen./script: Minna Parkkinen, reż./dir.: Minna Parkkinen, muz./music: Tuovi Rantanen, Finlandia/Finland 2010,6’, eksp./exp.

Koło obrazuje etapy przezwyciężania wyniszczającego uczucia żalu spowodowanego śmiercią bliskiej osoby: okres przejściowy, powolny powrót do życia i rekonwalescencję. Film ukazuje powrót radości życia i umiejętności dostrzegania piękna i tajemnicy w codziennej rzeczywistości.

ALIKI, reż./dir.: Richard Wiebe, Stany Zjednoczone/USA, 2010,5’, wideo/video

Jezioro Aliki, Cypr. Przez wieki stada flamingów przylatywały z Iranu, by tu przeczekać zimę. Ptaki te malował Rimbaud, gdy pracował w kamieniołomach w Larnace. W VII w. także Arabowie opisywali je, by oznaczyć miejsce pochówku Umm Haram, ciotki proroka Mahometa…

 

LUMPHINI 2552, real./dir. Tomonari Nishikawa, Tajlandia, Japonia, Stany Zjednoczone/Thailand, Japan, USA 2009,3’, eskp./exp.

Film w całości nakręcony aparatem Nikon F3 w parku Lumphini w Bangkoku na Tajlandii. Zdjęcia pokazują organiczne wzory znalezione w ogromnym miejskim parku, tworząc na ekranie w ten sposób regularne, ale i pełne emocji rytmy i tempo. Nazwa Lumphini pochodzi od Lumbini, słowa ze starożytnych sanskrytów oznaczającego miejsce urodzenia Buddhy w Nepalu. 2552 jest rokiem 2009 według kalendarza buddyjskiego.

KEMPINSKI, reż./dir.: Neil Beloufa, Mali, Francja/Mali, France, 2007, 14’, eksp./exp.

Kempinski to mistyczne, animistyczne miejsce, w którym ludzie wynurzają się z ciemności, trzymając fluorescencyjne lampy. Rozmawiają o magicznym świecie. Zdjęcia do filmu powstały w różnych miastach Mali. Scenariuszem rządzą określone zasady, m.in. ludzie mają opowiadać o wyobrażonej przez siebie przyszłości w czasie teraźniejszym.