/16:00 – KLASYCY ŚWIATOWEJ ANIMACJI: John i Faith Hubley

16:00 – KLASYCY ŚWIATOWEJ ANIMACJI: John i Faith Hubley

Kino Rotunda

28 listopada (czwartek)
16.00

John i Faith Hubley

J + F HUBLEY
John i Faith Hubleyowie to niezwykle wpływowy małżeński tandem w dziejach amerykańskiej niezależnej animacji. John, urodzony w 1914 r., swoje pierwsze zawodowe doświadczenia w dziedzinie animacji zdobywał w Walt Disney Studios, będąc jednym ze współrealizatorów m.in. Królewny Śnieżki, Siedmiu krasnoludków i Fantazji. Z czasem, zwolniony z pracy za udział w pracowniczym strajku, razem z kilkoma kolegami ze studia założył niezależną firmę United Productions of America, która odświeżyła profil amerykańskiej animacji, zrywając z estetyką i filozofią filmów Disneya. Kłopoty, jakie stały się jego udziałem w pierwszej połowie lat 50. i spowodowały oskarżenia ze strony Komisji McCarthy’ego, spowodowały z kolei utratę pracy w UPA. W 1955 r. poślubił urodzoną w 1924 r. Faith, w tym samym roku założyli własne niezależne studio – Storyboard Productions. Do pewnego momentu utrzymywali studio ze zleceń, równocześnie kręcąc własne autorskie filmy. Według legendarnej umowy twórczej, jaką zawarli, zobowiązali się wobec siebie do nakręcenia co roku przynajmniej jednego niezależnego, poważnego filmu animowanego. W ten sposób do śmierci Johna w 1977 r. powstało dwadzieścia jeden filmów, z których aż siedem było nominowanych do Oscara, a trzy z nich przyniosły Hubleyom nagrody Akademii Filmowej. Były to: Księżycowy ptak / Moonbird, 1959; Dziura / The Hole, 1962 oraz A Herb Alpert and the Tijuana Brass Double Feature, 1966.

Postawę Hubleyów, zarówno w ich pracach wspólnych, jak i indywidualnych (Faith realizowała filmy jeszcze długo po śmierci męża, inspirując się zwłaszcza różnymi prymitywnymi kulturami i ich uproszczoną plastyką), cechuje niezaspokojona nigdy do końca potrzeba poszukiwania nowych rozwiązań, kwestionowania dominującej w amerykańskiej animacji mainstreamowej, przynoszącej ogromne zyski, filmowej sztampy. Szczególnie dużo artyści osiągnęli na gruncie animacji muzycznych oraz w dziedzinie filmów dla dzieci, które mogły zadowolić także widza dorosłego. Często punktem wyjścia realizacji filmu był nagrana wcześniej w trybie dokumentalnym ścieżka dźwiękowa, a cechą charakterystyczną ich prac było rzadkie w ówczesnym kinie poruszanie się po pograniczach konwencji i gatunków filmowych. W swojej niezależnej twórczości Hubleyowie nigdy nie ulegli dominującej w kinie amerykańskim, w tym także w tamtejszej animacji, pokusie komercjalizacji. Postawę tę przekazali także swoim dzieciom, o czym świadczy twórczość ich córki Emily Hubley, która po śmierci ojca przez wiele lat pracowała z matką w rodzinnym The Hubley Studio. Aktualnie Emily stale współpracuje z Jeremiahem Dickeyem. W 2010 r. Emily Hubley była członkiem jury konkursu ANIMA naszego festiwalu oraz prezentowała swój debiutancki film fabularny The Toe Tactic (2009).

FILMY

ADVENTURES OF AN */ PRZYGODY AN *, reż./dir., scen./script John Hubley, Faith Hubley, muz./music Benny Carter, USA 1957, 10’

Film powstał przy współpracy z Jamesem Johnsonen Sweeney’em, kuratorem Muzeum Guggenheima. Zabawna animowana wariacja na temat otwierania się na nowe idee i pomysły. Ciekawa świata gwiazdka * przeżywa przygody wraz z tatą (o kształcie niebieskiej bryły), z początku zmęczonym życiem i pozbawionym wyobraźni. Jednak dzięki entuzjazmowi swojego dziecka Tata odzyskuje młodzieńczą energię i kreatywność.

TENDER GAME / MIŁOSNE GRY, reż./dir., scen./sript John Hubley, Faith Elliot, muz. Oscar Peterson Trio, USA 1958, 6’

Miłosna historia rozgrywająca się w parku w rytm jazzowej muzyki trio Oscara Petersona oraz śpiewu Elli Fitzgerald. W zatopionym w mgłach i jesiennych kolorach krajobrazie rozwija się znajomość i sympatia mężczyzny sprzątającego liście z młodą kwiaciarką.

MOONBIRD/ KSIĘŻYCOWY PTAK, reż./dir. John Hubley, Faith Elliot, USA 1959, 10’

Nagrodzona Oscarem historia dwóch chłopców, którzy wyruszają w środku nocy na wyprawę, by odnaleźć księżycowego ptaka. Animację zainspirowała nagrana wcześniej z ukrycia rozmowa małych synów Hubley’ów, którzy przed pójściem spać zaczęli opowiadać sobie nawzajem wymyśloną historię. W Księżycowym ptaku wykorzystane zostało oryginalne nagranie.

THE HOLE / DZIURA, reż./dir. John Hubley, prod. Faith Elliot, USA 1962, 15’08’’

Dwóch pracowników budowy zaczyna dyskutować o wypadkach i logice nieszczęść, jakie spotykają ludzi. W końcu ich rozmowa przechodzi do kwestii wojny nuklearnej, gorącego tematu czasów zimnej wojny, która może wybuchnąć w wyniku pomyłki. Narracja animacji (drugi Oscar w karierze Hubely’ów) inspirowana jest improwizowaną rozmową między Dizzy Gillespiem i Georgem Matthewsem.

A HERB ALPERT AND THE TIJUANA BRASS DOUBLE FEATURE, reż./dir. John Hubley, prod. Faith Elliot, muz./music Hrb Alpert, USA 1966, 5’17’’

Nagrodzona Oscarem animacja uznawana za zapowiedź współczesnych muzycznych filmów video. Wariacja na temat dwóch utworów Herba Alperta: Spanish Flea i Tijuana Taxi. W pierwszej części hiszpańska mucha odzyskiwać będzie pastwisko dla osła i kury, zagarnięte przez nowo powstały kompleks hotelowy; z kolei w drugiej szalony meksykański taksówkarz, niezorientowany w topografii miasta, będzie próbował dowieźć pewien muzyczny zespół na lotnisko.

OF MEN AND DEMONS / O LUDZIACH I DEMONACH, reż./dir. John i Faith Hubley, muz./music Quincy Jones, USA 1968, 10’

Bogowie ognia, deszczu i grzmotów łączą siły, by uprzykrzyć życie mieszkańcom pewnej rybackiej wioski. Sielskie życie w zgodzie z naturą zostanie zniszczone przez żywioły. Wkrótce jednak okazuje się, że bogowie muszą stoczyć bój raz jeszcze, tym razem z maszynami, nowymi budynkami i fabrykami, które mieszkańcy wybudowali. Sami z kolei uciekają poza miasteczko, na łono natury. Działalność złych demonów będzie mieć tym razem tragiczne skutki dla przyrody.

URBANISSIMO, reż./dir. John Hubley, prod. Faith Elliot, muz./music Benny Carter, USA 1968, 6’

Zabawna animowana alegoria o „mieście” pochłaniającym swoje otoczenie. Przebiegły w swoim mniemaniu farmer, marzy o porzuceniu życia na wsi i przenosinach do pełnego rozrywek życia w mieście. Benny Carter skomponował utwór Urbanissimo na potrzeby filmu przy udziale znanego trębacza jazzowego, Maynarda Fergusona.

VOYAGE TO NEXT / PODRÓŻ DO NASTĘPNEGO, reż./dir. John Hubley, prod. Faith Hubley, muz./music Dizzy Gillespie, USA 1974, 9’30’’

Filozoficzna przypowieść o potrzebie współpracy i wzajemnego zrozumienia między ludźmi, którą opowiada Matka-Ziemia (Maureen Stapleton) i Ojciec-Czas (Dizzy Gillespie).

TIME OF ANGELS / CZAS ANIOŁÓW, reż./dir. Faith Hubley, prod. Faith Hubley, muz./music William Russo, USA 1987, 9’30’’

Animowana interpretacja trzech latynoamerykańskich poematów. Każdy recytowany jest po hiszpańsku i angielsku, a całość zintegrowana jest z towarzyszącą obrazowi muzyką.

TALL TIME TALES / OPOWIEŚCI WYSOKIEGO CZASU, reż./dir. Faith Hubley, prod. Faith Hubley, muz./music Don Christensen, USA 1992, 8’

Poprzez kolaż różnorodnych opowieści i scen (reminiscencje z dzieciństwa starszego człowieka przeplatają się z żywiołowym afrykańskim tańcem i scenami z dinozaurami) Hubley tworzy animowany traktat na temat odczuwania czasu – czasu snu, linearnego, historycznego, biologicznego, odwracalnego. Inspirację stanowiły kultury pierwotne z całego świata: Egiptu, Afryki, Australii, Ameryki Północnej i Południowej.

NORTHERN ICE, GOLDEN SUN / PÓŁNOCNY LÓD, ZŁOTE SŁOŃCE, reż./dir. Faith Hubley, USA 2001, 6’30’’

Ostatni film w indywidualnym dorobku Faith Hubley to liryczny, wizualny poemat na temat ekologii. Punkt wyjścia stanowi niezwykły związek ludu Inuitów z ziemią, którą zamieszkują oraz ich zdolność do przystosowywania się do otaczającego ich środowiska naturalnego.