/21:00 – IT’S SUCH A BEAUTIFUL DAY / TAKI PIĘKNY DZIEŃ

21:00 – IT’S SUCH A BEAUTIFUL DAY / TAKI PIĘKNY DZIEŃ

it's-such-a-beautiful-day- (6)
Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12, 31-124 Kraków
Sala duża

25 listopada (poniedziałek)
21.00


IT’S SUCH A BEAUTIFUL DAY / TAKI PIĘKNY DZIEŃ

scen. Don Hertzfeldt, reż. Don Hertzfeldt, zdj. Don Hertzfeldt, prod. Bitter Films, 2012, 62’, anim.

Don Hertzfeldt (ur. 1976) ma dziś w środowisku miłośników animacji status twórcy kultowego. W kolekcji ponad 200 nagród i wyróżnień znalazła się m.in. nominacja do Oscara (Odrzucony/Rejected, 2000), Złota Palma w Cannes za film krótkometrażowy (Balon Byilly’ego/ Billy’s Balloon), a nawet nagroda za całokształt twórczości otrzymana na festiwalu w San Francisco w wieku… 33 lat. Wynik imponujący jak na artystę niespełna 40-letniego.

Jego najnowszy film – It’s Such a Beautiful Day/Taki piękny dzień jest dziełem wyjątkowym, stanowiącym połączenie trzech wcześniej zrealizowanych i docenionych na całym świecie (wyświetlanych także na festiwalu Etiuda&Anima) animacji krótkometrażowych Hertzfeldta (Wszystko będzie dobrze/Everything will be ok, 2006; Jestem z Ciebie dumny/ I Am So Proud of You, 2008; Taki piękny dzień/ It’s Such a Beautiful Day, 2011), uzupełnionych o materiały dodatkowe. W efekcie powstała pełnometrażowa animowana czarna komedia, esencja stylu i poczucia humoru amerykańskiego twórcy.

Każdy ze wspomnianych krótkich filmów stanowi kolejny rozdział pełnometrażowej wersji. Wszystko będzie dobrze to laureat nagrody jury dla krótkiego metrażu na festiwalu w Sundance. Jestem z Ciebie dumny zdobyło niemal 30 nagród. W dwa lata po premierze tego filmu Hertzfeldt zaprezentował Taki piękny dzień, najdłuższy krótki metraż w dotychczasowej karierze artysty i jednocześnie najambitniejszy, łączący tradycyjne techniki animacji z eksperymentalnymi efektami wizualnymi oraz fotografią trikową. Wszystkie trzy złożyły się na kolejne rozdziały pełnometrażowego filmu. Wszystkie też zostały zrealizowane zabytkową już kamerą 35 mm skonstruowaną w latach 40. To jedna z niewielu tego typu kamer w Stanach Zjednoczonych, która przetrwała do naszych czasów i nadal działa. Po raz pierwszy Hertzfeldt wykorzystał ją przy krótkometrażowym filmie Odrzucony. To dzięki tej kamerze udało się stworzyć wiele unikalnych efektów wizualnych w filmie.

Taki piękny dzień, historia człowieka o imieniu Billy, który próbuje uporać się ze swoją słabą psychiką i egzystencjalnymi problemami, po pierwszych pokazach została okrzyknięta jednym z najlepszych filmów 2012 r. Sukces pierwszej pełnometrażowej animacji Hertzfeldta tylko potwierdza jego wysoką pozycję w świecie współczesnej animacji. Jego pierwsze krótkometrażowe prace miały wpływ na styl surrealizmu początku XXI w. Sam artysta z kolei na całe pokolenie młodych filmowców. Hertzfeldt często sam montuje, udźwiękawia, pisze scenariusze, animuje i produkuje swoje kolejne filmy. W międzyczasie zajmuje się blogiem, a kolejne projekty finansuje ze sprzedaży DVD czy biletów na pokazy. Mimo lukratywnych propozycji, nigdy nie podjął się realizacji filmu reklamowego i jak często podkreśla – nie zamierza. Jego prace – proste w formie, z ręcznie rysowanymi postaciami, tragikomicznymi historiami nasyconymi absurdem i egzystencjalną filozofią – osiągnęły niezwykłą popularność i sprawiły, że jest jednym z najmłodszych twórców, którzy znaleźli się na liście stu najbardziej wpływowych artystów w dziejach animacji.