/15:30 – CONSUMING SPIRITS / ZŻERAJĄCY DUSZE

15:30 – CONSUMING SPIRITS / ZŻERAJĄCY DUSZE

Consuming Spirits, reż. Christopher Sulivan
Małopolski Ogród Sztuki
Rajska 12, 31-124 Kraków
Sala duża

27 listopada (środa)
15.30


CONSUMING SPIRITS / ZŻERAJĄCY DUSZE

scen., reż., zdj., muz., prod.: Christopher Sullivan, USA, 2012, 136’, anim.

Christopher Sullivan pracował nad filmem ponad dekadę, sam napisał scenariusz, reżyserował, animował, projektował i nagrywał ścieżkę dźwiękową. W efekcie powstał film, którym zachwyciła się festiwalowa publiczność i krytycy na całym świecie. O oryginalnej, eksperymentalnej animacji znana w Krakowie reżyserka Susan Pitt powiedziała, że to najlepszy pełnometrażowy film animowany, jaki kiedykolwiek widziała. Choć najtrafniej dzieło Sullivan podsumowała Priscilla Frank z „Huffington Post”: „Trudno do świata przedstawionego w Żzerający dusze stosować tradycyjny osąd tego, co dobre a co złe, gdy przez ponad dwie godziny brzydkie postacie kreują najpiękniejszy spektakl, jaki kiedykolwiek widzieliście”.

Chris Sullivan pochodzi z irlandzko-brytyjskiej rodziny. Aktualnie mieszka w Chicago, gdzie uczy w The School of The Art Institute. Filmem eksperymentalnym i teatrem zajmuje się od 30 lat, a swoje prace pokazywał na festiwalach, w teatrach i muzeach na całym świecie, m.in. w Zagrzebiu, Ottawie, Tribece, Chicago, Mediolanie, Vancouver, Nowym Jorku, w Muzeum Guggenheima i Muzeum Bostońskim.
W 1999 r. rozpoczął prace nad Żzerający dusze. Projekt otrzymał wsparcie Fundacji Guggenheima i Fundacji Rockefellera. Film jest psychologicznym dramatem, który zaprasza w podróż (jakże piękną wizualnie) do najciemniejszych zakamarków ludzkiej duszy. Opowiada o życiu trzech postaci, które mieszkają w zapomnianym miasteczku Magguson i pracują w lokalnej gazecie „The Daily Suggester”: 67-letniego, rozwiedzionego, kiedyś przystojnego Earla Graya, gwiazdę lokalnej prasy i radia; Gentiany Violet, kompetentnej szarej myszki, anonimowej dla reszty pracowników, mieszkającej w domu z chorą na Alzheimera matką; w końcu Victora Blue, który poza pracą udziela się w amatorskim duecie muzyki irlandzkiej, The Schalelies. Wraz z rozwojem akcji okazuje się, że pozornie przeciętne postacie mają wspólną, ciemną przeszłość i rodzinne sekrety. W międzyczasie pojawi się jeszcze potrącona przez Gentianę zakonnica, którą odnajdzie i postanowi kurować Earl Gray.
Sullivan połączył w swoim filmie trzy techniki: rysunki wykonane na kalce technicznej, przedstawiające wspomnienia bohaterów, wycinankową animację lalkową dla historii rozgrywającej się współcześnie, w końcu, zeskanowany model rzeczywistości, w jakim postacie się poruszają.
Film miał premierę na festiwalu filmowym w Tribece, następnie pokazany został na wielu innych międzynarodowych imprezach filmowych oraz w kilku amerykańskich galeriach i muzeach, jak np. w Muzeum Sztuki w Houston, Cinefamily w Los Angeles i Gene Siskel Film Centre w Chicago. Chris Sullivan pracuje aktualnie nad kolejnym filmem pełnometrażowym Orbita pomniejszych satelit/The Orbit of Minor Satellites.

Z prasy:

„Całkowicie oryginalny… Wejście w najciemniejsze zakamarki ludzkiego serca…Splata skomplikowane, upajające zaklęcia… Cudo” – A.O. Scott, New York Times

„Ogromne osiągnięcie wizualne… jedna z najbardziej unikalnych, pełnych humanizmu animacji pełnometrażowych naszych czasów” – Joseph Jon Lanthier, Slant

„Emocjonalnie surowy, na wskroś oryginalny film, efekt niezwykle skrupulatnej produkcji trwającej 15 lat… udręczona zaduma złożona z obrazów brzydoty ukazywanej przez momenty nieoczekiwanego piękna.” – Ian Buckwalter, NPR